Министарство одбране Републике Србије
 
07.09.2013.

Интервју министра одбране за "Вечерње новости"



Министар одбране Небојша Родић говори о плановима, стању у Војсци, набавци оружја, односима са НАТО и Русијом: Верујем да неће бити лошег сценарија за Србе на КиМ. Док важи војна неутралност нећемо у НАТО. Унапредићемо борбену моћ Војске

КОСОВО ЈЕ НАШ ВЕЛИКИ БЕЗБЕДНОСНИ ИЗАЗОВ

НАЈВЕћИ изазов у безбедносном смислу остаје Косово и Метохија и могући догађаји на тој територији, који би угрозили српско становништво. У овом моменту, због дипломатских активности и редовне сарадње са Кфором, верујемо да до нежељених сценарија неће доћи. Ово у ексклузивном интервјуу за  "Новости" тврди Небојша Родић,који се пре неки дан из фотеље директора БИА преселио на чело Министарства одбране. Човек који се ретко појављивао у  медијима, говори о стању у Војсци Србије, безбедносним ризицима,  односима са НАТО и Русијом, али открива и прве потезе у ресору који је преузео од Александра Вучића.

Да ли вам је, после вођења БИА, велики изазов преузимање система одбране?
- Овде се ради о изазову, поверењу и обавези. Наравно да је изазов преузети један уређени систем који функционише и који има најважнији задатак - одбрану земље. Знамо да Војска Србије ужива највеће поверење наших грађана и посебно бих истакао поверење младих људи који у све већем броју своју будућност везују за систем одбране. Најновији податак је да се у септембарском року за добровољно служење војног рока пријавило скоро шест пута више кандидата него што је планом било предвиђено. Чак 3.295 кандидата пријавило се на планираних 560 места. Недавно је за упис у Војну академију конкурисало нешто више од пет кандидата на једно место.

Вучић је своју оставку образложио потребом да министар мора целог себе да "уложи"  у посао.
Имате ли већ план првих потеза?
- Први задаци проистичу из извештаја о раду у протеклом периоду, који сам добио приликом примопредаје дужности, из којег се виде и приоритети. Један тако велики систем ради на више фронтова, али се види континуитет у реформи система одбране, у којој завршетак једног посла отвара следећи. То је трајни задатак доградње система како би најбоље функционисао.

Шта то конкретно значи?

- Важно је, пре свега, да се Војсци Србије омогући извршење задатака и унапређење способности. Ту мислим на даље опремање савременим наоружањем и опремом и на наше учешће у мировним операцијама које остаје опредељење и за убудуће. Посебно ћемо се припремати да задовољимо све захтеве у оквиру процеса европских интеграција.

У врху приоритета је, свакако, и брига о људима у систему одбране. Који ће, по вама, бити највећи одбрамбени изазов за Србију у наредном периоду?
- Одбрамбени изазов једне земље јесте да успешно препознаје промене које могу угрозити њену територију и становништво, без обзира на то да ли долазе из ближег или даљег окружења или изнутра. Морам да кажем да интензивно сарађујемо са свим субјектима који утичу на очување безбедности на простору КиМ. Безбедносни ризици постоје и на југу Србије, одакле би могли да се пренесу и на територију  централне Србије. Наравно, безбедност државе може бити угрожена и изазовима,  ризицима и претњама и невојног карактера, а као кључне треба препознати тероризам, разне облике организованог криминала, корупцију, нелегалну трговину наркотицима,трговину људима и деструктивно деловање појединих верских секти.

Постоји ли опасност да се, током примене бриселског договора и предстојећих избора на КиМ, погорша безбедносни положај Срба?
- Таква опасност увек постоји и зато истичем да интензивно радимо да до тога не дође, уверени смо да је то у најбољем интересу и Албанаца, и Срба, и других етничких група на КиМ. Све људе на тој територији спаја заједничка будућност. Имамо довољно искуства у патњама, време је да се одговорно понашамо и да у стабилним условима мислимо о добру.

Има ли држава новца да на адекватан начин заокружи реформу система одбране?
- Реформа система одбране је изузетно сложен процес у којем је много учињено и ти резултати не могу бити угрожени. Можемо говорити о успоравању неких процеса, свесни укупних тешкоћа у друштву, али то сигурно неће нарушити одбрамбену способност државе ни виталне функције система одбране.Свако министарство би желело више новца, али ми сигурно нећемо настојати да својим интересима угрозимо општи интерес. Зато ћемо у Министарству потражити додатне унутрашње резерве, а уверени смо да ће резултати мера које су предузете током рада претходног министра и очекиваних нових подстицајних мера овог састава Владе, дати резултате који ће донети више новца и у одбрамбени буџет за наредну годину.

Докле се стигло са куповином руских авиона? Колико су основане опаске опозиције да је та набавка прескупа у време кризе?
- Није реч само о куповини руских борбених авиона, већ се у склопу целокупног аранжмана са нашим партнерима разговара о набавци савремених ракетних и радарских система, а у циљу повећања оперативних и функционалних способности Војске Србије и стварања услова за испуњавање обавеза око заштите пре свега националног али и међународног ваздушног коридора. Тренутно смо у фази преговора о условима и начину реализације аранжмана, при чему првенствено мислим на дефинисање цене али и услова под којима би се овај процес реализовао.

Како коментаришете критике из ММФ који се противио куповини руских авиона?
- Уз сва уважавања мишљења других, тај избор морамо направити сами. Јер, ту се ради о дугорочном послу са много могућих последица и зато томе обазриво приступамо.

Има ли простора да се повећају капацитети наше војне индустрије?
- Наша одбрамбена индустрија спада у виталнији део привредних потенцијала земље. Сва предузећа раде, имају запажене извозне резултате и могућност повећања капацитета уз страна улагања о којима се већ воде зрели преговори. Уз подсећање да ћемо у октобру обележити 160 година војне индустрије у Србији, имамо разлоге да верујемо у њену виталност и сада, јер је прегрмела најтеже године санкција и све је присутнија на тржиштима широм света.

Може ли да се прошири круг земаља којима бисмо могли да извозимо оружје и муницију?
- Стране инвестиције су добродошле и у ову област. На томе интензивно радимо и имамо перспективне пројекте. Примера ради, у производњи муниције радимо искључиво за познатог купца. По овом основу тренутно сарађујемо са око 60 држава света. Наша предност је то што имамо освојене светске стандарде, на западу и на истоку, а пријатељи из Азије и Африке, са којима смо некада пословали, нису нас заборавили. Напротив, радимо и сада за њих. Циљ нам је да реализацијом перспективних пројеката, заједно са партнерима са којима ћемо лакше доћи и до купаца, упослимо капацитете наших предузећаи остварујемо још боље извозне резултате.

Да ли ћемо на путу ка ЕУ морати да постанемо и чланица НАТО?

- Скупштинска декларација о војној неутралности из 2007, важећа је и за Министарство одбране док је та одлука на снази. С друге стране, потписали смо протокол о сарадњи са ЕУ и та сарадња одвојена је од питања приступања НАТО. Србија се залаже за политику мира и даљег доприноса регионалној, европској и широј безбедности, и то су задаци и послови на којима наше Министарство наставља да ради.

 Р. ДРАГОВИЋ
П. ВАСИЉЕВИЋ

НЕМА СУКОБА СЛУЖБИ

ВОДИ ли се и данас битка информацијама између војних и цивилних служби и колико је Србија интересантна страним обавештајцима?
- У овом послу нико није неинтересантан. Али наша  цивилна служба и војне службе безбедности раде координирано и коресподентно и тај рад је институционализован, што даје боље укупне ефекте.

СТРАНКА МИ НИТИ ПОМАЖЕ НИТИ ОДМАЖЕ

ПОСЛЕ више година на челу Министарства није високи страначки функционер. Хоће ли вам то отежати или олакшати посао?
- У систему одбране раде професионалци опредељени за овај патриотски посао, и то је потврђено оствареним резултатима у протеклој години. Послови одбране су од суштинског значаја за безбедност државе и њених грађана, тако да значај задатка сваког ко је у том послу подразумева озбиљност и посвећеност, било да је војник или цивил у систему одбране, било да је на вишем или нижем месту у страначкој хијерархији. Уз пуну политичку подршку, која ме обавезује и која је важна за овакав посао, не
видим разлог због којег би ми хијерархија у странци нешто отежала или олакшала.