12.11.2010.
Интервју директора Војнобезбедносне агенције Светка Ковача за Данас
ВОЈСКА НЕ СКРИВА РАТКА МЛАДИЋА

Да ли постоји било која индиција да се Младић скривао 2008. на Новом Београду?
- Од разних извора се свакодневно добија велики број података о наводним местима скривања хашких оптуженика и мрежи њихове заштите. За разлику од ранијих периода знатно је унапређена методологија проверавања ових података. Све податке и индиције пажљиво проверавамо и на основу тога дајемо процене и предузимамо акције. Постоји добра координација између служби безбедности, као и редовна размена информација. Када је реч о скривању Младића на Новом Београду 2008. ту информацију не бих могао да потврдим.
Да ли имате било каква сазнања о томе да је Раде Булатовић тајно и лажно код Карле дел Понте оптуживао Војску да помаже у скривању Младића?
- Када је реч о потрази за хашким оптуженицима, ВБА је првенствено проверавала да ли се они скривају у војним објектима и да ли им припадници Војске и Министарства одбране пружају подршку, на било који начин. Било је примера да се Војска оптужује за скривање хашких оптуженика. Могу да кажем да је Младић 1. јула 2002. напустио војне објекте и од тада немамо ниједну индицију да је боравио у војним објектима или становима припадника Војске и Министарства.
Да ли ће одлука Владе Србије да повећа награде за информације о хашким бегунцима допринети потрази?
- Одлука о повећању награде за информацију која би довела до проналажења Младића имаће позитивне ефекте. Ова одлука има за циљ да покаже да држава чини све што је у њеној моћи да дође до овог хашког оптуженика. И морам да нагласим да ту не постоје никакве опструкције. Све мере које се предузимају у потрази за хашким оптуженицима су координиране, као што и све акције које се изводе, без обзира како то неком изгледа, имају свој циљ и одређене ефекте.
Како коментаришете предлог за оцену уставности појединих одредаба Закона о електронским комуникацијама и Закона о ВБА и ВОА?
- Уставни суд ће одлучити да ли су Закон о ВБА и ВОА, као и Закон о електронским комуникацијама у складу са Уставом или не. Сваку одлуку суда ВБА ће поштовати. Сматрамо да постојеће одредбе ових закона нису супротне Уставу, зато што се не остварује увид у садржај комуникације и тиме се не повређује тајност писама и других средстава комуницирања. Морам да нагласим да све врсте увида у базе података остају забележене у систему, независно од служби безбедности. Омогућено је да се у сваком тренутку провери и утврди према коме су службе примењивале ову меру. Такође, за сваку ову меру мора постојати писани налог директора, на основу кога се може утврдити због чега је та мера примењивана. Са аспекта ефикасности и превентивне функције служби, сматрам да би промена постојећих решења смањила брзину реаговања служби безбедности, посебно када је реч о откривању индикатора тероризма, организованог криминала и других безбедносних претњи. Сматрам да ову меру не треба укидати, већ да треба разрадити механизме строге контроле и санкција у случају злоупотреба или кршења процедуре.
Који су механизми контроле како би се искључила могућност злоупотребе мере прикупљања података о телекомуникационом саобраћају без увида у њихов саобраћај?
- Први и најважнији механизам су јасно прописане процедуре, од покретања захтева, одобравања и издавања налога за примену, реализацију налога, израде извештаја и начина коришћења и чувања тих извештаја. Посебно су значајни механизми непосредног увида у записе и утврђивања ко је, када, за кога и у које конкретно податке остварио увид. Упоређивањем ових податка са подацима који се воде у агенцијама релативно лако се могу уочити одступања. Постоји и законска могућност да ове механизме користе представници законодавне, извршне и судске власти, а за ВБА још и генерални инспектор.
Како се чува документација која настаје применом мере?
- Извештај о резултатима примењене мере за прикупљања података о телекомуникационом саобраћају без увида у њихов саобраћај, има оперативну а не процесну вредност. Чува се док траје акција у оквиру које се примењује мера и после се уништава. На нивоу Дирекције ВБА води се евиденција свих издатих налога и они се, према садашњим прописима, чувају шест година. Према томе, уколико постоје јасне процедуре примене и механизми контроле, сматрам да је могућа злоупотреба ипак тешка. Контрола је, пре свега, у интересу служби безбедности.
Које су главне безбедносне претње и изазови?
- Потенцијалну претњу представља могућност екстремистичких и терористичких угрожавања јединица Војске Србије, посебно у Копненој зони безбедности. Морам да нагласим да ове године нисмо имали ниједан овакав случај. Такође, претњу, али релативно ниског нивоа, представљају корупција и неадекватан смештај убојних средстава. Корупција је најчешће присутна у области здравства и војне обавезе. Током ове године поднете су кривичне пријаве против 172 особе. Од њих је осам из система одбране и терете се за примање мита, док су остало цивили који су осумњичени за давање мита.
Када је реч о неадекватном смештају убојних средстава, морам да истакнем да је постигнут напредак у пиротехничкој безбедности складиштења убојних средстава. Планира се да се до половине следеће године средства елиминишу са отвореног простора.
Како оцењујете безбедносну ситуацију у систему одбране?
- Безбедносна ситуације у МО и ВС је релативно стабилна. Током ове године није било значајнијих безбедносних проблема, а у односу на претходну годину знатно је смањен број случајева злоупотребе службеног положаја и корупције. Такође, није регистрован ниједан случај организоване криминалне делатности. У току су судски поступци и финансијске истраге против организоване криминалне групе, која се терети да је прибавила противправну материјалну корист у износу од 300 милиона динара, 34 стана и извршила 85 кривичних дела.
Који је највећи успех, а који неуспех ВБА током 2010?
- Највећи успех ВБА је чињеница да у систему одбране није било значајнијих безбедносних проблема. За то, наравно, није заслужна само ВБА, него и други субјекти безбедносно-обавештајног система Министарства одбране и Србије, посебно органа руковођења и командовања. Ове године смо завршили плански део реформи које су започете 2002. Сматрам да је данас ВБА савремена, модерна и ефикасна војна служба безбедности, која је способна да штити систем одбране.
Превентивни разговор
У извештају који сте поднели Одбору за одбрану и безбедност ове године, навели сте да се безбедносни проблем са ниским нивоом претњи односи на чланство припадника ВБ и МО или подршку разним екстремистичким навијачким групама. Да ли су против чланова ових група поднете кривичне или прекршајне пријаве?
- Прошле године било је тридесетак припадника Војске и Министарства одбране који су били чланови екстремистичких навијачких или других екстремних група. Неки од њих су учествовали у инцидентима на стадионима и другим насилним акцијама. Као што је познато, против једног од њих је поднета кривична пријава и у току је судски поступак. Предузете су и друге првенствено превентивне мере, односно, са сваким од њих су надлежни оперативци ВБА и органи командовања разговарали. Резултат је то што током ове године нисмо имали ниједног припадника војске који је учествовао у нередима на стадионима или другим насилним акцијама.
Ивана Пејчић
- O министарству
- Надлежности
- Организацијска шема
- Опис функција постављених лица
- Министар и сарадници
- Министар
- Државни секретари
- Помоћници министра
- Секретар Министарства
- Основне унутрашње јединице
- Сектор за политику одбране
- Сектор за људске ресурсе
- Сектор за материјалне ресурсе
- Сектор за буџет и финансије
- Сектор за инфраструктуру и услуге стандарда
- Посебне унутрашње јединице
- Секретаријат
- Кабинет министра
- Војно правобранилаштво
- Органи управе у саставу МО
- Инспекторат одбране
- Војнообавештајна агенција
- Војнобезбедносна агенција
- Самосталне управе
- Управа за односе са јавношћу
- Управа за војно здравство
- Високошколска установа
- Универзитет одбране
- Уже унутрашње јединице
- Генерални инспектор служби
- Одсeк за интерну ревизију
- Воjска Србије
- Документа
- Прописи
- Закони
- Правилници
- Службени војни лист
- Одлуке
- Јавнe расправe
- Стратегије
- Стратегија националне безбедности
- Стратегија одбране
- Бела књига одбране
- Концепт тоталне одбране - сажетак
- Средњорочни план Министарства одбране
- Информатор о раду
- Информатор
- Преглед средстава
- Планови јавних набавки
- Подаци о јавним набавкама
- Буџет
- Реализација буџета
- Подаци о ревизији буџета
- Остало
- Акциони планови
- Изградња интегритета
- Услуге
- Спорт
- Архива
- Контакти