Министарство одбране Републике Србије
 
03.03.2021

Војно ваздухопловство – љубав и изазов



Владимир Јовановић, кадет пете године Војног ваздухопловства на Војној академији, са наставником капетаном Александром Живаком имао је свој први информативни лет на авиону Г-4.

– Први утисци су да је то веома озбиљан авион, али осећам само задовољство и радујем се новим летовима и надам се да ће их бити много – каже кадет Јовановић.

Пут до првог лета на ваздухоплову Супер Галеб Г-4 пун је изазова, а почиње селекцијом кандидата за упис на Војну академију за смер Војно ваздухопловство. Процес селекције траје три месеца. Најпре се раде лекарски прегледи на Војномедицинској академији, који трају шест дана, а седмог дана ради се центрифуга на аеродрому у Батајници. Тог последњег дана утврђује се да ли је кандидат подобан за смер Војног ваздухопловства.

По завршетку тих провера одлази се на селективно летење и падобранску обуку, која се састоји из два скока. Селективна обука обухвата и налете у трајању од 10 часова, при чему инструктори оцењују да ли се кандидати сналазе у простору, каква им је оријентација. На крају се резултати свих провера сабирају и одлучује се ко наставља школовање за пилота.

Кадетима Војне академије на смеру Војно ваздухопловство, трећа и четврта година студија резервисане су за летове на школским авионима Ласта-95.

- На Војној академији смо имали прилику да се бавимо војно-машинским инжењерством. Стекли смо знања о аеродинамици и перформансама лета авиона што нам је дало добру основу за развијање практичних знања, односно управљање авионом – истиче Марко Стојанчевић, пилот кадет на Ласти-95.

На авиону типа Ласта реализује се почетна и основна обука, а сам ваздухоплов својом савременом дигиталном авиоником и уређајима обезбеђује обуку у основном, навигацијском, фигурном, инструменталном и ноћном летењу. Тиме се стичу сви услови да кадети имају одличну припрему да на завршној,
петој години школовања седну за команде авиона Супер Галеб Г-4.

Кадети који заврше обуку на авиону Супер Галеб Г-4 постају припадници ескадрила у саставу 204. и 98. ваздухопловне бригаде. Као млади потпоручници, пред собом имају велики број циљева, међу којима је сигурно и тежња да постану пилоти на авиону МиГ-29, што представља привилегију и част, али и обавезу за сталним усавршавањем и напредовањем.

После теоретских припрема и великог броја сати проведених на симулатору, млади пилоти стичу услов да уђу у кабину авиона МиГ-29 и отпочну обуку за пилота једног од најцењенијих авиона у свету.

Потпоручник Жарко Жарковић је 2020. године из 252. школско-тренажно-авијацијске екадриле прешао у 101. ловачку ескадрилу, чиме је, како каже, остварио свој животни сан.

 - Још као мали гледао сам авионе који надлећу моје родно место, недалеко од батајничког аеродрома, па су се та жеља и љубав у мени јавиле када сам био четврти разред основне школе и већ тада сам одлучио да упишем Војну гимназију, а касније и Војну академију, смер Ваздухопловство. Љубав према летењу и љубав према отаџбини одвеле су ме на прави пут, на место где се ове две љубави спајају – објашњава потпоручник Жарковић.

Најмлађи пилот 101. ловачке ескадриле, један је од тројице пилота који су прешли из 252. школско-тренажне ескадриле и који пролазе кроз процес преобуке за МиГ-29. Преобука се састоји од техничке учионице у трајању од пет недеља, где се обрађује контрукција авиона, системи које авион поседује и њихови начини примене, након чега следи земаљска припрема, у трајању од две недеље, где ће учити технику пилотирања авионом МиГ-29. После седам недеља теоретске наставе, следе испити, како усмени, тако и писмени. Круна преобуке је летачка обука на ваздухоплову МиГ-29.

Неки пилоти имали су прилику да своју обуку заврше у Руској Федерацији где су стекли потребна знања за управљање овим ваздухопловом. Капетан Петар Стефановић, пилот 101. ловачко-авијацијске ескадриле је после завршетка Војне гимназије имао прилику да студира у Колорадо Спрингсу, у Ваздухопловној академији оружаних снага Сједињених Америчких Држава. Необичан пут образовања га је након летачких обука које је имао у Србији на ваздухопловима В-53 Утва и Супер Галеб Г-4, одвео у Русију на преобуку за МиГ-29.

- У Руској Федерацији имао сам прилику да овладам вештинама основне и борбене обуке, и да тамо још једном идем на напредну летачку обуку. Они имају велике ваздухопловне центре и у складу са тим обука је била квалитетно структуирана и одликовала се великим интензитетом летења – истиче капетан Петар Стефановић.

Мотивацију за даље усавршавање капетан Стефановић налази у овладавању новим техникама пилотирања које су специфичне за сваки ваздухоплов.

- Осећај када овладате новом техником пилотирања је нешто што се не може осетити нигде другде, што је вид мотивације за даље напредовање и такмичење са собом – наглашава капетан Стефановић и додаје да је позив војног пилота за високомотивисане особе, које желе да се константно такмиче са собом и које желе да овладају вештином која није нимало лака и све то уз сарадњу са дивним људима и стицањем пријатељстава за цео живот.
 
photoФОТОГАЛЕРИЈА