14.11.2011.
Интервју директора ВБА Светка Ковача "Дневнику"
БЕЗБЕДНОСНА СИТУАЦИЈА СТАБИЛНА, КОСОВО НАЈВЕЋА ПРЕТЊА
Највећу претњу систему одбране и Републици Србији представљају безбедносни проблеми који се односе на самопроглашену независност Косова и Метохије, организовани криминал и корупцију, делатност страних обавештајних служби, поједине екстремистичке групе, као и други појединачни проблеми, који представљају потенцијалну или мање значајну претњу.

Данас, када ВБА облежава свој дан као сећање на 12. новембар 1839. године кад је донет први Војни закон у којем су разрађени облици угрожавања безбедности војске, наш саговорник са задовољством констатује да је у протеклу годину дана решен још један велики безбедносни проблем – сва убојна средства су ускладиштена.
Каква је ситуација на југу Србије, односно у Копненој зони безбедности?
– Безбедносна ситуација на југу Србије и у КЗБ је релативно стабилна. У протеклом периоду није било угрожавања Војске Србије у Копненој зони безбедности. Међутим, и даље постоје индикатори који указују на могућност усложњавања. Осим постојања криминално-терористичких група, присутни су сецесионистички захтеви, захтеви за демилитаризацију овог простора, као и провокације и друге активности неких екстремистичких удружења и група.
Да ли је реформа Агенције, која је можда трајала дуже, завршена?
– Плански део реформи трајао је од 2002. до 2010. године. Иако је то деловало као дуг период, првенствено због оправданог захтева да се службе безбедности морају брже реформисати, показало се да је то добро испланиран и реалан рок. С нашег аспекта смо врло задовољни резултатима реформи. Заокружен је нормативно-правни оквир. У организационом смислу постигнут је висок степен оперативности и ефикасности Агенције, као и велики напредак у опремању савременим оперативно-техничким средствима, и посебно у области управљања кадровима. Наравно, најкомпетентнија је оцена коју о реформи ВБА дају надлежни органи и стручна јавност. Не мислимо да је процес реформи завршен, већ се наставља у складу с актуелним безбедносним захтевима. У 21. веку се морамо непрекидно прилагођавати да би смо ишли корак испред актуелних ризика и претњи.
Колико нову улогу Агенције прати одговарајуће техничко-технолошко осавремењивање?
– У данашњим условима тешко је пратити убрзани развој савремених технологија и њихово коришћење у оквиру обавештајних, терористичких или других претњи. Модерни изазови и претње диктирају темпо. За професионални рад сваке службе неопходна су савремена средства и опрема. Војнобезбедносна агенција, захваљујући разумевању највишег државног руководства, прати технички и технолошки развој. Успели смо да се опремимо савременим оперативно-техничким средствима која могу да се користе и у најсложенијим акцијама.
У надлежности ВБА је и откривање криминалних делатности и корупције у МО и ВС. Какви су резултати у том сегменту постигнути у протеклу годину дана?
– У току ове године није било случајева организоване криминалне делатности, а број појединачних случајева злоупотреба службеног положаја и корупције је сваке године све мањи. У односу на распрострањеност и последице, корупција у систему одбране не представља значајну претњу, али с обзиром на специфичност и осетљивост система одбране, захтева предузимање ефикасних превентивних и репресивних мера.
Да ли је, и у колико случајева, примењена мера надзора?
– Војнобезбедносна агенција примењује мере надзора према припадницима ВС и МО искључиво по налогу суда и у складу с прецизно разрађеним процедурама. Уколико се те мере примењују према цивилима који испољавају делатност према систему одбране, то се реализује уз сарадњу Безбедносно-информативне агенције и Министарства унутрашњих послова Републике Србије. Посебно желим да нагласим да примену тих мера контролишу органи надлежни за контролу рада служби безбедности. Контролише се оправданост примене мера, законски основ, поштовање прописаних процедура, временски период и сви други аспекти.
Колико је интересовање страних обавештајних служби за стање у МО и ВС и да ли је можда било неких њихових злоупотреба?
– У протеклом периоду Министарство одбране и Војска Србије били су у средишту интересовања страних обавештајних служби, првенствено због праћења садржаја, динамике и правца реформи спровођених у систему одбране. Стране службе се интересују и за опремање савременим борбеним системима, средствима наоружања и војне опреме и, наравно, за командни и руководећи кадар МО и ВС. Интензивнија међународна војна сарадња и сарадња коју смо остварили с великим бројем обавештајно-безбедносних служби других земаља доприноси јачању поверења.
Милан Бозокин
- O министарству
- Надлежности
- Организацијска шема
- Опис функција постављених лица
- Министар и сарадници
- Министар
- Државни секретари
- Помоћници министра
- Секретар Министарства
- Основне унутрашње јединице
- Сектор за политику одбране
- Сектор за људске ресурсе
- Сектор за материјалне ресурсе
- Сектор за буџет и финансије
- Сектор за инфраструктуру и услуге стандарда
- Посебне унутрашње јединице
- Секретаријат
- Кабинет министра
- Војно правобранилаштво
- Органи управе у саставу МО
- Инспекторат одбране
- Војнообавештајна агенција
- Војнобезбедносна агенција
- Самосталне управе
- Управа за односе са јавношћу
- Управа за војно здравство
- Високошколска установа
- Универзитет одбране
- Уже унутрашње јединице
- Генерални инспектор служби
- Одсeк за интерну ревизију
- Воjска Србије
- Документа
- Прописи
- Закони
- Правилници
- Службени војни лист
- Одлуке
- Јавнe расправe
- Стратегије
- Стратегија националне безбедности
- Стратегија одбране
- Бела књига одбране
- Концепт тоталне одбране - сажетак
- Средњорочни план Министарства одбране
- Информатор о раду
- Информатор
- Преглед средстава
- Планови јавних набавки
- Подаци о јавним набавкама
- Буџет
- Реализација буџета
- Подаци о ревизији буџета
- Остало
- Акциони планови
- Изградња интегритета
- Услуге
- Спорт
- Архива
- Контакти