14.11.2011.
Intervju direktora VBA Svetka Kovača "Dnevniku"
BEZBEDNOSNA SITUACIJA STABILNA, KOSOVO NAJVEĆA PRETNjA
Najveću pretnju sistemu odbrane i Republici Srbiji predstavljaju bezbednosni problemi koji se odnose na samoproglašenu nezavisnost Kosova i Metohije, organizovani kriminal i korupciju, delatnost stranih obaveštajnih službi, pojedine ekstremističke grupe, kao i drugi pojedinačni problemi, koji predstavljaju potencijalnu ili manje značajnu pretnju.

Danas, kada VBA obležava svoj dan kao sećanje na 12. novembar 1839. godine kad je donet prvi Vojni zakon u kojem su razrađeni oblici ugrožavanja bezbednosti vojske, naš sagovornik sa zadovoljstvom konstatuje da je u proteklu godinu dana rešen još jedan veliki bezbednosni problem – sva ubojna sredstva su uskladištena.
Kakva je situacija na jugu Srbije, odnosno u Kopnenoj zoni bezbednosti?
– Bezbednosna situacija na jugu Srbije i u KZB je relativno stabilna. U proteklom periodu nije bilo ugrožavanja Vojske Srbije u Kopnenoj zoni bezbednosti. Međutim, i dalje postoje indikatori koji ukazuju na mogućnost usložnjavanja. Osim postojanja kriminalno-terorističkih grupa, prisutni su secesionistički zahtevi, zahtevi za demilitarizaciju ovog prostora, kao i provokacije i druge aktivnosti nekih ekstremističkih udruženja i grupa.
Da li je reforma Agencije, koja je možda trajala duže, završena?
– Planski deo reformi trajao je od 2002. do 2010. godine. Iako je to delovalo kao dug period, prvenstveno zbog opravdanog zahteva da se službe bezbednosti moraju brže reformisati, pokazalo se da je to dobro isplaniran i realan rok. S našeg aspekta smo vrlo zadovoljni rezultatima reformi. Zaokružen je normativno-pravni okvir. U organizacionom smislu postignut je visok stepen operativnosti i efikasnosti Agencije, kao i veliki napredak u opremanju savremenim operativno-tehničkim sredstvima, i posebno u oblasti upravljanja kadrovima. Naravno, najkompetentnija je ocena koju o reformi VBA daju nadležni organi i stručna javnost. Ne mislimo da je proces reformi završen, već se nastavlja u skladu s aktuelnim bezbednosnim zahtevima. U 21. veku se moramo neprekidno prilagođavati da bi smo išli korak ispred aktuelnih rizika i pretnji.
Koliko novu ulogu Agencije prati odgovarajuće tehničko-tehnološko osavremenjivanje?
– U današnjim uslovima teško je pratiti ubrzani razvoj savremenih tehnologija i njihovo korišćenje u okviru obaveštajnih, terorističkih ili drugih pretnji. Moderni izazovi i pretnje diktiraju tempo. Za profesionalni rad svake službe neophodna su savremena sredstva i oprema. Vojnobezbednosna agencija, zahvaljujući razumevanju najvišeg državnog rukovodstva, prati tehnički i tehnološki razvoj. Uspeli smo da se opremimo savremenim operativno-tehničkim sredstvima koja mogu da se koriste i u najsloženijim akcijama.
U nadležnosti VBA je i otkrivanje kriminalnih delatnosti i korupcije u MO i VS. Kakvi su rezultati u tom segmentu postignuti u proteklu godinu dana?
– U toku ove godine nije bilo slučajeva organizovane kriminalne delatnosti, a broj pojedinačnih slučajeva zloupotreba službenog položaja i korupcije je svake godine sve manji. U odnosu na rasprostranjenost i posledice, korupcija u sistemu odbrane ne predstavlja značajnu pretnju, ali s obzirom na specifičnost i osetljivost sistema odbrane, zahteva preduzimanje efikasnih preventivnih i represivnih mera.
Da li je, i u koliko slučajeva, primenjena mera nadzora?
– Vojnobezbednosna agencija primenjuje mere nadzora prema pripadnicima VS i MO isključivo po nalogu suda i u skladu s precizno razrađenim procedurama. Ukoliko se te mere primenjuju prema civilima koji ispoljavaju delatnost prema sistemu odbrane, to se realizuje uz saradnju Bezbednosno-informativne agencije i Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije. Posebno želim da naglasim da primenu tih mera kontrolišu organi nadležni za kontrolu rada službi bezbednosti. Kontroliše se opravdanost primene mera, zakonski osnov, poštovanje propisanih procedura, vremenski period i svi drugi aspekti.
Koliko je interesovanje stranih obaveštajnih službi za stanje u MO i VS i da li je možda bilo nekih njihovih zloupotreba?
– U proteklom periodu Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije bili su u središtu interesovanja stranih obaveštajnih službi, prvenstveno zbog praćenja sadržaja, dinamike i pravca reformi sprovođenih u sistemu odbrane. Strane službe se interesuju i za opremanje savremenim borbenim sistemima, sredstvima naoružanja i vojne opreme i, naravno, za komandni i rukovodeći kadar MO i VS. Intenzivnija međunarodna vojna saradnja i saradnja koju smo ostvarili s velikim brojem obaveštajno-bezbednosnih službi drugih zemalja doprinosi jačanju poverenja.
Milan Bozokin
- O ministarstvu
- Nadležnosti
- Organizacijska šema
- Opis funkcija postavljenih lica
- Ministar i saradnici
- Ministar
- Državni sekretari
- Pomoćnici ministra
- Sekretar Ministarstva
- Osnovne unutrašnje jedinice
- Sektor za politiku odbrane
- Sektor za ljudske resurse
- Sektor za materijalne resurse
- Sektor za budžet i finansije
- Sektor za infrastrukturu i usluge standarda
- Posebne unutrašnje jedinice
- Sekretarijat
- Kabinet ministra
- Vojno pravobranilaštvo
- Organi uprave u sastavu MO
- Inspektorat odbrane
- Vojnoobaveštajna agencija
- Vojnobezbednosna agencija
- Samostalne uprave
- Uprava za odnose sa javnošću
- Uprava za vojno zdravstvo
- Visokoškolska ustanova
- Univerzitet odbrane
- Uže unutrašnje jedinice
- Generalni inspektor službi
- Odsek za internu reviziju
- Vojska Srbije
- Dokumenta
- Propisi
- Zakoni
- Pravilnici
- Službeni vojni list
- Odluke
- Javne rasprave
- Strategije
- Strategija nacionalne bezbednosti
- Strategija odbrane
- Bela knjiga odbrane
- Koncept totalne odbrane - sažetak
- Srednjoročni plan Ministarstva odbrane
- Informator o radu
- Informator
- Pregled sredstava
- Planovi javnih nabavki
- Podaci o javnim nabavkama
- Budžet
- Realizacija budžeta
- Podaci o reviziji budžeta
- Ostalo
- Akcioni planovi
- Izgradnja integriteta
- Usluge
- Sport
- Arhiva
- Kontakti