Министарство одбране Републике Србије
 
30.04.2009.

Интервју министра Шутановца за ,,Блиц"



НЕМА ПРАВЕ КОНТРОЛЕ ВБА

Свака криза, па и економска, утиче на безбедност грађана. Доноси разне изазове од асиметричних претњи, као што су различити видови криминала - организовани криминал, секс трафикинг, трговина наркотицима... Систем одбране финансира се из буџета, па уколико не буде средстава, рецимо ако дође до ситуације налик оној из деведесетих година да се избегава плаћање пореза, и систем одбране ће бити угрожен, каже у разговору за „Блиц“ министар одбране Драган Шутановац.













- Ова криза има размере елементарне непогоде. Неколико влада је у Европи пало, што показује да има објективних проблема да се издрже економски удари. Наивно је веровати да ова криза може да се избегне само уштедама. Министарство одбране је прошле године уштедело три и по милијарде динара. Криза може да се ублажи само успоравањем реализације и одустајањем од одређених пројеката који су били зацртани - каже Шутановац.

А колико је стабилна Влада Србије?
- Ниједна влада није имуна на економску кризу. Може се рећи да смо захваљујући искуствима у кризама стабилнији од земаља која та искуства немају. Такође, захваљујући адекватном реаговању у спречавању негативних последица кризе.

Да ли је Влада стабилна или може да падне?
- Влада је стабилна и нема разлога за њен пад. Постоје странке у Србији које деценијама функционишу по систему што горе то боље. Те странке, нажалост, не желе да признају да оне тешко могу да понуде адекватно решење.

Да ли су већ следеће године, када криза попусти, могући избори?
- Мислим да је то погрешна процена.

Али све су видљивије несугласице у Влади изазване стезањем каиша?
- Нормално је да криза изазива страх, нервозу и да свако жели, у односу на своја обећања и планове у министарствима, да добије више средстава из буџета. Не мислим да је лоше што има различитих мишљења, већ да је добро што о свему на Влади разговарамо отворено. У Влади са Коштуницом до пред крај све је било упаковано у обланде, а иза леђа су нам радили свашта.

Да ли сте за смањивање Владе на 15 до 17 министарстава?
Велика је заблуда да ефикасност владе зависи само од броја министара. Да ли Влада треба да има пет, 15 или 50 министара подложно је критици. Свакако да влада може да буде мања, али је питање када је толика, који су резултати рада. Не може резултат рада владе да буде смањење саме владе. То не може да буде циљ. Циљ треба да буде остварење планова, реализација програма за који су грађани гласали.

Увели сте унутрашњу контролу и у ВБА?
- Уводимо инспекторате у оквиру Војне полиције, ВБА и ВОА, који до сада нису постојали а део су система у демократски уређеним друштвима. Много је лакше када у оквиру система постоје три степена контроле.

Да ли то значи да сумњате да је било злоупотреба ВБА?
- У овом тренутку не постоји ефикасан механизам контроле тих служби. Верујем људима који их воде, али је могуће да се злоупотребе методе и мере тих служби и да се уради нешто мимо закона. Потпуно свесни тога, желимо да поставимо генералног инспектора и демистификујемо њихов рад и да министар одбране, председник и Влада могу да добију информацију уколико је прекршен закон. Не сумњам да ове службе раде по закону, али ће свима бити лакше када се установи и генерални инспектор, јер тада више нико неће моћи да паушално оптужује војне службе.

Србија не шаље војнике на вежбу НАТО у Грузији. Било је препирке ко је о томе требало да одлучи?
- Свака тврдња која није поткрепљена документима јесте жеља да се или скине одговорност или да се задржи неки ниво популарности.

Из Министарства спољних послова поручивали су да су они хтели да укину вежбу у Грузији, али да ви то нисте хтели?
- Све што ради Министарство одбране, постоји у папирима. Начин на који неко неког оптужује а не позове се на одлуку, закључак не говори о доброј намери. Министарство одбране води принципијелну политику у односу на Исток и Запад. У складу са тим је и одлука о неучествовању на вежби у Грузији.

Да ли је то нарушило ваше односе са министром Јеремићем?
- Не верујем да то има било какве везе са колегом Јеремићем са којим имам професионално одличан однос.

Да ли је важнија Русија или НАТО?
Обавезује нас резолуција о војној неутралности. Морамо да нађемо начине за сарадњу, а не најгоре могуће разлоге за избегавање сарадње. У оквиру Партнерства за мир на годишњем плану нам се нуде различите врсте вежби, семинара... Војска анализира где би требало ићи, након тога ни МО ни Војска се не питају да ли је то спољнополитички добро или не. Министарство спољних послова по том питању даје процену и предлог одлуке упућује Влади Србије.

Аутор: Никола М. Јовановић