30.04.2009.
Intervju ministra Šutanovca za ,,Blic"
NEMA PRAVE KONTROLE VBA
Svaka kriza, pa i ekonomska, utiče na bezbednost građana. Donosi razne izazove od asimetričnih pretnji, kao što su različiti vidovi kriminala - organizovani kriminal, seks trafiking, trgovina narkoticima... Sistem odbrane finansira se iz budžeta, pa ukoliko ne bude sredstava, recimo ako dođe do situacije nalik onoj iz devedesetih godina da se izbegava plaćanje poreza, i sistem odbrane će biti ugrožen, kaže u razgovoru za „Blic“ ministar odbrane Dragan Šutanovac.

- Ova kriza ima razmere elementarne nepogode. Nekoliko vlada je u Evropi palo, što pokazuje da ima objektivnih problema da se izdrže ekonomski udari. Naivno je verovati da ova kriza može da se izbegne samo uštedama. Ministarstvo odbrane je prošle godine uštedelo tri i po milijarde dinara. Kriza može da se ublaži samo usporavanjem realizacije i odustajanjem od određenih projekata koji su bili zacrtani - kaže Šutanovac.
A koliko je stabilna Vlada Srbije?
- Nijedna vlada nije imuna na ekonomsku krizu. Može se reći da smo zahvaljujući iskustvima u krizama stabilniji od zemalja koja ta iskustva nemaju. Takođe, zahvaljujući adekvatnom reagovanju u sprečavanju negativnih posledica krize.
Da li je Vlada stabilna ili može da padne?
- Vlada je stabilna i nema razloga za njen pad. Postoje stranke u Srbiji koje decenijama funkcionišu po sistemu što gore to bolje. Te stranke, nažalost, ne žele da priznaju da one teško mogu da ponude adekvatno rešenje.
Da li su već sledeće godine, kada kriza popusti, mogući izbori?
- Mislim da je to pogrešna procena.
Ali sve su vidljivije nesuglasice u Vladi izazvane stezanjem kaiša?
- Normalno je da kriza izaziva strah, nervozu i da svako želi, u odnosu na svoja obećanja i planove u ministarstvima, da dobije više sredstava iz budžeta. Ne mislim da je loše što ima različitih mišljenja, već da je dobro što o svemu na Vladi razgovaramo otvoreno. U Vladi sa Koštunicom do pred kraj sve je bilo upakovano u oblande, a iza leđa su nam radili svašta.
Da li ste za smanjivanje Vlade na 15 do 17 ministarstava?
Velika je zabluda da efikasnost vlade zavisi samo od broja ministara. Da li Vlada treba da ima pet, 15 ili 50 ministara podložno je kritici. Svakako da vlada može da bude manja, ali je pitanje kada je tolika, koji su rezultati rada. Ne može rezultat rada vlade da bude smanjenje same vlade. To ne može da bude cilj. Cilj treba da bude ostvarenje planova, realizacija programa za koji su građani glasali.
Uveli ste unutrašnju kontrolu i u VBA?
- Uvodimo inspektorate u okviru Vojne policije, VBA i VOA, koji do sada nisu postojali a deo su sistema u demokratski uređenim društvima. Mnogo je lakše kada u okviru sistema postoje tri stepena kontrole.
Da li to znači da sumnjate da je bilo zloupotreba VBA?
- U ovom trenutku ne postoji efikasan mehanizam kontrole tih službi. Verujem ljudima koji ih vode, ali je moguće da se zloupotrebe metode i mere tih službi i da se uradi nešto mimo zakona. Potpuno svesni toga, želimo da postavimo generalnog inspektora i demistifikujemo njihov rad i da ministar odbrane, predsednik i Vlada mogu da dobiju informaciju ukoliko je prekršen zakon. Ne sumnjam da ove službe rade po zakonu, ali će svima biti lakše kada se ustanovi i generalni inspektor, jer tada više niko neće moći da paušalno optužuje vojne službe.
Srbija ne šalje vojnike na vežbu NATO u Gruziji. Bilo je prepirke ko je o tome trebalo da odluči?
- Svaka tvrdnja koja nije potkrepljena dokumentima jeste želja da se ili skine odgovornost ili da se zadrži neki nivo popularnosti.
Iz Ministarstva spoljnih poslova poručivali su da su oni hteli da ukinu vežbu u Gruziji, ali da vi to niste hteli?
- Sve što radi Ministarstvo odbrane, postoji u papirima. Način na koji neko nekog optužuje a ne pozove se na odluku, zaključak ne govori o dobroj nameri. Ministarstvo odbrane vodi principijelnu politiku u odnosu na Istok i Zapad. U skladu sa tim je i odluka o neučestvovanju na vežbi u Gruziji.
Da li je to narušilo vaše odnose sa ministrom Jeremićem?
- Ne verujem da to ima bilo kakve veze sa kolegom Jeremićem sa kojim imam profesionalno odličan odnos.
Da li je važnija Rusija ili NATO?
Obavezuje nas rezolucija o vojnoj neutralnosti. Moramo da nađemo načine za saradnju, a ne najgore moguće razloge za izbegavanje saradnje. U okviru Partnerstva za mir na godišnjem planu nam se nude različite vrste vežbi, seminara... Vojska analizira gde bi trebalo ići, nakon toga ni MO ni Vojska se ne pitaju da li je to spoljnopolitički dobro ili ne. Ministarstvo spoljnih poslova po tom pitanju daje procenu i predlog odluke upućuje Vladi Srbije.
Autor: Nikola M. Jovanović
- O ministarstvu
- Nadležnosti
- Organizacijska šema
- Opis funkcija postavljenih lica
- Ministar i saradnici
- Ministar
- Državni sekretari
- Pomoćnici ministra
- Sekretar Ministarstva
- Osnovne unutrašnje jedinice
- Sektor za politiku odbrane
- Sektor za ljudske resurse
- Sektor za materijalne resurse
- Sektor za budžet i finansije
- Sektor za infrastrukturu i usluge standarda
- Posebne unutrašnje jedinice
- Sekretarijat
- Kabinet ministra
- Vojno pravobranilaštvo
- Organi uprave u sastavu MO
- Inspektorat odbrane
- Vojnoobaveštajna agencija
- Vojnobezbednosna agencija
- Samostalne uprave
- Uprava za odnose sa javnošću
- Uprava za vojno zdravstvo
- Visokoškolska ustanova
- Univerzitet odbrane
- Uže unutrašnje jedinice
- Generalni inspektor službi
- Odsek za internu reviziju
- Vojska Srbije
- Dokumenta
- Propisi
- Zakoni
- Pravilnici
- Službeni vojni list
- Odluke
- Javne rasprave
- Strategije
- Strategija nacionalne bezbednosti
- Strategija odbrane
- Bela knjiga odbrane
- Koncept totalne odbrane - sažetak
- Srednjoročni plan Ministarstva odbrane
- Informator o radu
- Informator
- Pregled sredstava
- Planovi javnih nabavki
- Podaci o javnim nabavkama
- Budžet
- Realizacija budžeta
- Podaci o reviziji budžeta
- Ostalo
- Akcioni planovi
- Izgradnja integriteta
- Usluge
- Sport
- Arhiva
- Kontakti