Министарство одбране Републике Србије
 
09.12.2011.

Нове „ласте“ на Батајници



Командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране бригадни генерал Ранко Живак рекао је данас да су прва два авиона за обуку - "ласта", произведена у панчевачкој фабрици Утва, стигла у 204. ваздухопловну бригаду у Батајници. То су први домаћи авиони произведени по распаду СФРЈ, и први нови авиони уведени у наоружање од 1992. године.

Бригадни генерал Живак је новинарима на аеродрому у Батајници представио први серијски авион "ласта", који носи војну ознаку В-54.

Он је рекао да се ради о изузетно добром авиону који у потпуности може да задовољи потребе летачке обуке, а који може да послужи и за основну борбену обуку јер има и могућност за ношење мање количине наоружања.

- Оптимизација и уштеда приликом основне летачке обуке биће једна од највећих бенефита увођења новог авиона у оперативну употребу, али се не смеју потценити ни најбитнији фактори оваквог типа летелице - безбедност извођења летачке обуке са новим генерацијама пилота, рекао је генерал Живак.

Према његовим речима пројекат школског авиона за почетну обуку „ласта“ после дугог низа година улази у финалну фазу.

- Потребе Војске Србије дефинисане су у уговору са фабриком авиона Утва и 204. ваздухопловна бригада и њена 252. школско-тренажна авијацијска ескадрила ”Курјаци са Ушћа” добиће укупно 15 авиона до краја наредне године и биће то најбољи поклон за обележавање стогодишњице нашег ваздухопловства, истакао је Живак.

- Авион је веома квалитетан по најбитнијим елементима основне пилотаже и приликом опитовања у Техничком опитном центру показао се као „питом“ у кључним режимима лета који могу представљати изазов за најмлађе пилоте. Такође, кабина авиона је осавремењена са модерним вишефункционалним дигиталним показивачима који ће унапредити некадашњи систем приказа основних летних информација и послужити као ефикасан прелаз ка будућим модернијим летелицама које намеравамо набавити, рекао је генерал Живак.

Он је казао да ће почетком наредне године почети летачка обука активних пилота на авиону "Ласта", а да ће од септембра највероватније почети и обука прве генерације кадета на том авиону.

"Ласта" је једномоторни нискокрилац металне конструкције, са два седишта за пилоте постављена једно иза другог. Увлачећи стајни трап омогућава полетање и слетање с бетонских и уређених травнатих полетно-слетних стаза. Авион је развијен за основно школовање пилота.

"Ласта" је опремљена са два спољна поткрилна носача наоружања носивости по 120 килограма који могу да носе контејнере са митраљезима, вишецевне лансере невођених ракетних зрна калибра 57 милиметара или две бомбе тежине по 100 килограма.

Максимална брзина лета је 340 километара на сат, долет износи 1.060километара, тактички радијус оптерећеног авиона је 400 километара,док је плафон лета 5.200 метара.