Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
18.10.2011.

Potpisani sporazumi sa predstavnicima verskih zajednica



Ministar odbrane Dragan Šutanovac i predstavnici šest tradicionalnih crkava i verskih zajednica potpisali su danas u Velikoj ratnoj sali sporazume o regulisanju međusobnih odnosa u vršenju verske službe u Vojsci Srbije.

U ime crkava i verskih zajednica sporazume su potpisali nadbiskup – metropolit beogradski Stanislav Hočevar, biskup Slovačke evangeličke crkve Samuel Vrbovski, episkop Reformatske hrišćanske crkve Ištvan Čete Semeš, superintendant Evangeličke hrišćanske crkve Arpad Dolinski, Reis-l-Ulema Islamske Zajednice Srbije Adem efendija Zilkić i predsednik Saveza jevrejskih opština u Srbiji Aleksandar Nećak i rabin Isak Asiel.

“Teško je zamisliti modernizaciju bez poštovanja tradicije, baš kao što je teško poštovati tradiciju ukoliko se društvo ne modernizuje. Današnji čin vraća tradiciju srpske vojske na moderan i savremen način koji, pre svega, poštuje potrebe pripadnika Vojske Srbije koji se nalaze na najtežim zadacima i kojima je vere najviše i potrebno”, rekao je ministar Šutanovac.

Ministar je istakao da današnje potpisivanje sporazuma sa svim tradicionalnim verskim zajednicama u Srbiji ukazuje na to da Vojska Srbije živi i želi da nastavi život multietično i multikonfesionalno, uz poštovanje prava svih građana. Uvođenje verske službe u Vojsci, dodao je on, nasušna je potreba običnih vojnika, podoficira i oficira.

- Ovo je posledica velikog poverenja koje je građeno unutar Vojske Srbije i koje je u prošlom vremenu bilo izgubljeno. Nakon 66 godina danas u vojsci imamo verske predstavnike i potrebu za njihovim prisustvom, kako na našoj Vojnoj akademiji gde svake godine dobijamo nove kadete različite veroispovesti, tako i u samoj Vojsci. Smatramo da je to odličan primer na koji način Srbija može da bude moderna i prosperitetna država, koja poštuje ljudska prava i prava manjina i verskih zajednica – zaključio je ministar Šutanovac.

Ministar vera i dijaspore Srđan Srećković rekao ja da veruje da je potpisivanje sporazuma još jedan važan doprinos unapređenju ljudskih prava, dobrog odnosa među ljudima bez obzira na nacionalnu i versku pripadnost.

- Verska služba je nakon 66 godina vraćena u život Vojske koja, uz tradicionalne verske grupe, ima najveći stepen poverenja građana Srbije na osnovu svih istraživanja javnog mnjenja. Važno je da oni zajednički rade na projektima koji unapređuju razvoj našeg društva i afirmišu toleranciju, razvoj ljudskih prava i verskih sloboda – kazao je ministar Srećković.

Njegovo preosveštenstvo episkop jegarski Porfirije poručio je da je čovek religiozno biće i da pored svih drugih potreba ima i potrebu za metafizičkim uporištem, odnosno za Bogom.

- Vojska postoji pre svega da bi čuvala i promovisala mir. Znamo da mir nije samo spoljašnja, već prvenstveno unutrašnja kategorija. Demokratski i duhovni standardi su danas ponovo vraćeni u Vojsku Srbije – naglasio je vladika Porfirije.

Potpisivanju sporazuma prisustvovali su ministar vera i dijaspore u Vladi Srbije Srđan Srećković, episkop SPC Porfirije, državni sekretar u Ministarstvu odbrane Igor Jovičić, načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Miloje Miletić i predstavnici Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.

Usvajanjem Zakona o Vojsci Srbije decembra 2007. stvoreni su uslovi da se i u Vojsci Srbije organizuju verske službe. Juna ove godine, na Vidovdan, potpisan je sporazum sa Srpskom pravoslavnom crkvom. Vojni sveštenici će, kako je planirano, imati oznake na reveru koji će biti znak verske službe. Primera radi, oficiri, pripadnici verske službe, koji su sveštenici Srpske pravoslavne crkve, imaće krst sa trolistom, oni koji su sveštenici rimokatoličke crkve imaće latinski krst, a vojni imami polumesec.

Planirano je da na 100 do 500 pripadnika određene tradicionalne crkve odnosno verske zajednice u sistemu odbrane bude zaposlen jedan sveštenik. Dva sveštenika dolaze na 500 do 1.000 pripadnika, dok će na svakih sledećih hiljadu pripadnika Vojske biti po jedan oficir verske službe.

Pripadnici verske službe, odnosno vojni sveštenici neće nositi oružje, a strogo će se čuvati i tajnost ispovesti pripadnika sistema odbrane. Imaće i funkciju savetnika komandanta.

Vojni sveštenici u srpskoj vojsci imaju dugu tradiciju. Do 1918. u vojsci Kraljevine Srbije u sastavu štaba komande postojao je vojni prota, a vojni sveštenici su bili raspoređeni u štabovima divizijskih komandi i u štabovima aktivnih pukova.

Posle Prvog svetskog rata u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca, pri Ministarstvu vojnom i mornarici postojalo je telo koje je rukovodilo svešteničkom strukom, a u njemu su bili po jedan vojni sveštenik prve klase za pravoslavnu, rimokatoličku i muslimansku veroispovest. Vrhovni vojni sveštenik (referent) za pravoslavnu veru potpadao je pod crkvenu jurisdikciju srpskog patrijarha. Za vojnike bogosluženja su održavana u kapelama i crkvama u krugu vojnih objekata, a tamo gde ih nije bilo, u lokalnim verskim objektima.
photoFOTO GALERIJA