Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
14.03.2015.

Konferencija za novinare povodom udesa vojnog helikoptera



Konferencija za medije povodom udesa vojnog helikopteraU udesu transportnog helikoptera Mi-17, koji se noćas srušio u širem rejonu beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" kod Surčina, tokom operacije traganja i spasavanja, stradali su pilot major Omer Mehić, pilot kapetan Milovan Đukarić, mehaničari letači zastavnik Nebojša Drajić i zastavnik Ivan Miladinović, lekar Dževad Ljajić, anestetičar Miroslav Veselinović i beba iz porodice Ademović iz Novog Pazara.

Tim povodom u beogradskom Domu Vojske danas je održana vanredna konferencija za novinare na kojoj su o okolnostima tragedije govorili načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković, komandant Ratnog vazduhoplovstva i PVO general-major Ranko Živak, komandant 204. vazduhoplovne brigade brigadni general Predrag Bandić, komandant 890. mešovite helikopterske eskadrile potpukovnik Miroslav Zečević, kao i načelnik Uprave za odnose sa javnošću kapetan bojnog broda Petar Bošković.

Konferencija je započela minutom ćutanja i izjavama najdubljeg saučešća porodicama nastradalih, koji su kao i nebrojeno puta do sada, poleteli da spasu još jedan ljudski život.

Prema rečima generala Dikovića, koji je sa ministrom odbrane Bratislavom Gašićem tokom noći obišao mesto tragedije, reč je o velikoj tragediji koja je zadesila Vojsku Srbije kao i porodice nastradalih pripadnika sistema odbrane i zdravstvenih radnika novopazarskog zdravstvenog centra.

- Hiljade života su do sada spasili, u akcijama spasavanja iz poplava, požara, snežnih mećava, a, nažalost, život bebe rođene pre pet dana, nisu uspeli da spasu i za taj poduhvat su dali svoj život. Dali su svoj život, za tek rođeno dete građana naše Srbije – istakao je general Diković.

General Diković je, takođe, istakao da su istražni organi uradili početni deo posla, i nastaviće da rade svoj posao u skladu sa ovlašćenjima i zakonom.

- Formirao sam komisiju za utvrđivanje uzroka nastanka vanrednog događaja, koja ima zadatak da utvrdi zašto i kako je do njega došlo, da li ima odgovornosti i ko je za to odgovoran. Komandant Vazduhoplovstva, u skladu sa pravilima letenja, formirao je ekipu tehničko-stručnu, koja ima zadatak da utvrdi eventualne uzroke otkaza na letelici, uzrke tehničke prirode. Obe komisije su otpočele sa radom – naglasio je general Diković dodajući da će se o članovima porodica stradalih pripadnika voditi računa.

Kada je reč o odgovornosti, načelnik Generalštaba je ocenio da odgovornosti ima, i da je on oseća, kao i svi prisutni saradnici.

- Ne delimo je, jer je svako odgovoran za svoj deo, a koliko ko, utvrdiće nadležni organi, i sa tim ćete biti upoznati. Ne može čovek biti neodgovoran ako je na čelu jedne organizacije, za njeno funkcionisanje i rad, kao i za rad svakog pojedinca koji je njegov deo, a tu, apsolutno, u ime Vojske Srbije, osećam svoju odgovornost – poručio je general Diković dodajući da će o odgovornosti tek biti reči.

Prema njegovim rečima, uviđaj na mestu nesreće je završen, a istražni organi su nastavili dalje da rade svoj posao u skladu sa zakonom.

Govoreći o toku događaja, general Bandić je rekao da je posada dežurala u snagama za hitno reagovanje u sistemu traganja i spasavanja na aerodromu Batajnica u trenutku kada se donosila odluka o njihovom poletanju.

- Oko 19 i 30 časova, redovnim putem dobili smo zahtev od zdravstvenih institucija da pomognemo u spasavanju bebe, čije je prevoženje do adekvatne ustanove je bilo onemogućeno prekidom drumskih komunikacija zbog odrona na Ibarskoj magistrali. Od 19 i 30 do trenutka poletanja, oko 20 i 15 časova, izvršeno je potpuno sagledavanje meteorološke situacije na aerodromima „Batajnica“ i „Nikola Tesla“, „Morava“ u Kraljevu i rejonu Raške u kome se očekivalo sletanje. Takođe, u direktnom kontaktu sa zdravstvenim radnicima ustanovljeno je stanje deteta i urgentnost samog događaja. U kontaktu sa posadom lično sam bio uveren u njihovu spremnost da izvrše zadatak, o upoznatosti sa meteorološkom situacijom i sa načinom izvršenja leta. Naređenje za poletanje, kao i nebrojeno puta do tada, izdao sam im lično, na osnovu odluke ministra odbrane, sagledao sam sve i odlučio da mogu da polete – istakao je general Bandić.

Let se , prema njegovim rečima, odvijao potpuno normalno do Raške, gde je organizovan prihvat deteta, u kasarni u Raškoj, i transport je otpočeo nakon jednog sata od poletanja.

- Let se do Mladenovca odvijao bez ikakvih problema, a onda je zbog naglog pogoršanja meteorološke situacije, odlučeno da sletanje bude tamo gde smo misli da je, u datom trenutku, najpogodnije – na aerodrom „Nikola Tesla“ gde postoje svi adekvatni zemaljski uređaji za instrumentalno prilaženje, kao i sva sredstva koja omogućavaju tako osposobljenoj posadi da izvrši zadatak u potpunosti bez velikog rizika i gde medicinske ekipe mogu najlakše da priđu i što brže pomognu u spasavanju deteta. Oko 22 i 15 časova usledila su dva neuspešna pokušaja za sletanje na aerodrom „Nikola Tesla“ zbog ograničene vidljivosti. U 22 i 31 časova izgubljena je svaka komunikacija sa posadom. I od tog trenutka otpočelo je traganje i spasavanje samih heroja koji su izvršavali zadatak traganja i spasavanja ljudskog života – naglasio je general Bandić.

Pre poletanja, potvrdio je on, u potpunosti su bili uvereni u ispravnost helikoptera, odabrana je letelica koja je bila opremljena svim uređajima koji su bili ispravni za izvršenje takvog zadatka, a posada koja je izvršavala zadatak, višestruko je nagrađivana za dosadašnje zasluge, naglasio je general Bandić, bila bi ponos svakog komandanta.

Govoreći o bezbednosti vazduhoplova pre upućivanja na zadatak, general Živak je istakao da je to pitanje u svakom vazduhoplovstvu imperativ koji se stavlja u prvi plan u izvršavanju svakog zadatka, pa i letačkog. Za izvršavanje zadatka na bezbedan i kvalitetan način, kako je istakao, treba stvoriti odgovarajuće uslove, obezbediti sve neophodne faktore koji su potrebni da bi se on uspešno realizovao.

- Koliko je to osetljivo pitanje govore i posledice koje se osećaju i koje svi mi osećamo kao kolege, prijatelji, dugogodišnji saradnici, saosećajući sa njihovim porodicama. U proteklih desetak godina učinili smo niz napora da naš sistem bezbednosti podignemo na viši nivo, izvršili smo organizacionu nadgradnju sistema bezbednosti letenja, ogradili organe bezbednosti letenja od Komande vazduhoplovstva, od komandi brigada, do komandi eskadrila, da bi imali što više očiju koje treba da uoče i preventivno deluju da spreče nastanak ugrožavanja bezbednosti letenja. Obučavali smo naše kadrove, kao u zemlji, tako i u inostranstvu, da taj sistem bezbednosti letenja podignemo na viši nivo – istakao je general Živak dodajući da je vazduhoplov, koji je noćas imao udes, u samom vrhu bezbednosti u ratnom vazduhoplovstvu.

Konferencija za medije povodom udesa vojnog helikopteraOn je podsetio da se na tom tipu helikoptera poslednji udes, sa ovako teškim posledicama, dogodio 1996. godine, a pojava otkaza, u prošloj godini bila je indikovana na svakih 290 sati naleta, što je, kako je naglasio, sam vrh u okviru vazduhoplovstva, odmah iza helikoptera „gazela“.

- Sve je to posledica obučenosti ljudi koji su radili na letenju, kao i ljudi koji su održavali takvu tehniku – objasnio je komandant RV i PVO.

Prema rečima potpukovnika Zečevića, posada koja je stradala u sinoćnjem udesu vazduhoplova je bila ono najbolje što je jedinica koju predvodi mogla da ponudi u dežurnoj ekipi traganja i spasavanja.

- Major Mehić, stariji nastavnik letenja sa titulom instruktora letenja, sa više od 4.000 sati ukupnog naleta i osposobljenošću da leti i na helikopterima Mi-8 i Mi-17, bio je vođa posade, na dužnosti pomoćnika komandanta za transport i traganje i spasavanje, a vršio je dužnost i zamenika komandanta eskadrile – naveo je potpukovnik Zečević.

Kapetan Đukarić, kako je istakao, bio je pilot 4. kategorije stručno borbene osposobljenosti i jedan od pilota u talasu perspektivnih pilota koji su stasali da kroz obuku dostignu najveći vrhunac pilotaže i obuke u vazduhu.

- Zastavnik Drajić, mehaničar letač, za oba tipa srednjeg višenamenskog helikoptera, bio je probni tehničar letač. sa više od 1.000 sati naleta. Takođe, zastavnik Miladinović, probni mehaničar letač, sa oko 1.000 sati naleta – naglasio je potpukovnik Zečević dodajući da su pomenuti članovi posade bili osnova funkcionisanja te eskadrile.

Helikopter na kome su leteli, prema njegovim rečima, bio je jedan od najispravnijih u jedinici koju predvodi, potpuno opremljen svim navigacijskim sredstvima i meteorološkim radarom, sistemima za instrumentalno prilaženje, i svim potrebnim elementima za izvršenje jednog takvog leta.

Odgovarajući na novinarska pitanja, general Diković je istakao da je sreda rok da komisija, koja je formirana po njegovom naređenju, dostavi izveštaj, a da će tehnička komisija komandanta RV i PVO dostaviti izveštaj do ponedeljka 30. marta. On je, takođe, istakao da je procenjeno da je angažovanje helikoptera Vojske Srbije najbrži način da se pomogne detetu čiji je život bio u opasnosti.

Govoreći o opravdanosti akcije spasavanja vazdušnim putem, medicinske ustanove, prema rečima generala Bandića, predočile su da je neophodna hitna evakuacija deteta, a na pitanje zašto dete nije prebačeno u zdravstveni centar u Kragujevcu gde je prvobitno planirano, general Bandić je istakao da je, zbog nepostojanja adekvatnih uslova za sletanje u blizini kragujevačkog zdravstvenog centra, odlučeno da se sleti tamo gde je prihvat najorganizovaniji - u Institutu za majku i dete u Beogradu.

Meteo situacija, kako je istakao general Bandić je bila složena, ali toliko da se u njoj mogu bez problema snaći piloti sa takvom opremom i tim nivoom osposobljenosti.

I vazduhoplov i aerodrom „Nikola Tesla“, na kome je pokušano sletanje u dva navrata, objasnio je general Bandić, imali su neophodnu svu opremu za takav vid sletanja.

Upitan o detaljima opreme helikoptera, general Živak je odgovorio da je reč o najopremljenijem helikopteru, čija je oprema ugrađena tokom modernizacije i remonta 2010. godine, a kako je objasnio, paralelno sa instrumentalnim sistemom sletanja vođeno i radarsko vektorisanje, kao i praćenje od strane dežurne službe PVO.
photoFOTOGALERIJA
videoVIDEOGALERIJA

Get the Flash Player to see this player.



Генерал Љубиша Диковић | FLV
Бригадни генерал Предраг Бандић | FLV
Генерал-мајор Ранко Живак | FLV
Потпуковник Мирослав Зечевић | FLV
Уводно обраћање капетана бојног брода Петра Бошковића | FLV
Одговори на новинарска питања | FLV