Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
11.03.2014.

Zadatak na Ekvatoru



Piše major Ivan Tanacković, vođa tima

Osnovni zadatak prvog srpskog tima upućenog u borbu protiv pirata, kao autonomnog tima za zaštitu brodova u okviru operacije Atalanta (~EU NAVFOR Somalia – Operation Atalanta~), bio je da neprestano obezbeđuje trgovački brod „Karolina Skan“, koji prevozi humanitarnu pomoć u okviru Svetskog programa za hranu u luke Somalije.

Zadatak tima obuhvata neprestano obezbeđivanje broda od eventualnih napada pirata kako na moru tako i lukama, stalni pregled i kontolu broda tokom plovidbe, a naročito u lukama, gde se poseban akcenat daje kontroli lica koja iz nekog razloga imaju potrebu da budu na brodu ili u njegovoj neposrednoj blizini. To znači da je tim angažovan 24 sata dnevno, svih sedam dana u nedelji, u smenama od po tri ili četiri sata, a broj ljudi po smeni varira od bezbednosne procene za određeni region.

Okean na dlanu

Jedan tipičan dan na brodu sveo bi se na određen broj sati rada, danju i noću, kada se tokom plovidbe prate aktivnosti drugih plovila na radarima i telekomunikacionom saobraćaju, osmatra okolina broda, a u lukama se vrši pregled broda i kontrolišu lica koja na njega dolaze.

Posle ovakvog angažovanja preko je potreban odmor, a realizuju se određeni sadržaji obuke i održava fizička spremnost u improvizovanoj teretani. Oni uporniji palubu koriste kao trim stazu.

Povoljnost je i dobar kontakt koji smo imali sa Centrom za mirovne operacije u Beogradu preko satelitske komunikacije, a za kontakt sa porodicama obezbeđene su SIM kartice zemalja u kojima boravimo.

Svoje putovanje i obezbeđenje broda „Karolina Skan“ započeli smo ukrcanjem u Džibutiju, 1. decembra prošle godine, odakle je brod sa humanitarnom pomoći krenuo na uobičajenu rutu ka lukama Somalije – Berberi, Bosasu, Mogadišu, a zatim nastavio ka Mombasi, luci u Keniji gde se ponovo vrši utovar humanitarne pomoći. Odavde brod obrnutim smerom kreće ka lukama Somalije, sve do Džibutija, a zatim se ruta ponavlja. Dužina rute u jednom pravcu Džibuti–Mombasa iznosi 1735 nautičkih milja, što je nešto više od 3200 kilometara.

„Karolina skan“

Smeštaj na brodu „Karolina skan“ je različit, od improvizovanih kabina do kontejnera postavljenog na palubi, ali je cilj da se obezbedi nesmetan odmor. Tako je bilo na početku, ali je kasnije, imajući u vidu naporne zadatke, iskorišćena bezbednost luke u Mombasi i polovina tima je naizmenično išla u hotel na kraći odmor i relaksaciju.

„Karolina skan“ je trgovački brod dužine 100 i širine 17 metara, od čega 87 metara otpada na pramčani deo i palubu. U preostalom delu broda su smeštajni kapaciteti i zajedničke prostorije za 12 članova posade. Prostorije su raspoređene na šest dekova (spratova) od kojih je poslednji, šesti, komandni most broda, a na prvom su smešteni kancelarija brodskog oficira, dnevni boravak i trpezarija.

S obzirom da je na brodu još 12 članova tima za zaštitu, određene pomoćne prostorije preuređene su za smeštaj, kakva je prostorija za smeštaj snajperskog tima, a u već postojećim su pripadnici prethodnih timova improvizovali još po jedan ležaj. Zbog povećanog broja ljudi na brodu sve aktivnosti moraju da se odvijaju strogo po rasporedu, kako jedni druge ne bi ometali u svakodnevnim aktivnostima. Maksimalni tovar broda može da iznosi do 4500 tona. Kada je natovaren brod omogućava prilično prijatnu plovidbu, dok je bez tereta veoma lak plen talasa i u tom slučaju su sve aktivnosti na brodu izuzetno otežane.

Brod je naoružan mitraljezima M-84, na postoljima specijalno izrađenim za montažu na ograde broda, što sigurno ima veliki uticaj na odvraćanje pirata od eventualno planiranih napada. Tokom misije imali smo veoma bliske susrete sa sumnjivim brodovima i čamcima, kako po danu tako i noću. Posebno su susreti noću bili jako neprijati i veoma rizični, jer se radilo o brodovima i čamcima koji nisu osvetljeni niti ih je bilo u registru plovila, a ličili su na piratske. Pribranom reakcijom članova tima, nakon signalnog i zvučnog upozorenja, u tim susretima izostala je bilo kakva neželjena reakcija druge strane.

Što se bezbednosti tiče pripadnici tima ne napuštaju luke Somalije i pod pojačanom su opreznošću, jer su one okarakterisane kao luke veoma visokog rizika. Tako da su susreti sa lokalnim stanovništvom bili uglavnom sa lučkim radnicima i decom koje ima dosta u luci u Mogadišu.

Od početka ove godine zabeleženo je nekoliko napada na brodove, ali su svi uspešno odbijeni, a u nekima su bile angažovane specijalne snage misije smeštene na brodovima u Indijskom okeanu.

Prvi srpski tim uspešno je izvršio zadatak, a sledeći tim Specijalne brigade Vojske Srbije trebalo bi da krene u misiju u julu ove godine.