Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
02.09.2012.

Aero-miting „Batajnica 2012“



Centralni događaj u okviru obeležavanja jubileja – 100 godina srpskog vojnog vazduhoplovstva, međunarodni aero-miting „Batajnica 2012“ otvoren je danas na batajničkom aerodromu.

Praznik letenja okupio je predstavnike 16 zemalja, koje nastupaju sa 27 vazduhoplova i više od 200 članova posade, od kojih će 11 prikazati svoje veštine nad prestoničkim nebom, dok će pet država danas imati samo delegacije.

Današnjoj vazduhoplovnoj manifestaciji, koja je okupila oko 150.000 posetilaca, prisustvovali su predsednik Republike Srbije Tomislav Nikolić, premijer Ivica Dačić, prvi potpredsednik Vlade i ministar odbrane Aleksandar Vučić, ministri u Vladi Srbije, predsednik Republike Srpske Milorad Dodik, patrijarh srpski Irinej, načelnik Generalštaba Vojske Srbije general-potpukovnik Ljubiša Diković, predstavnici Nacionalne garde Ohaja, diplomate i vojni izaslanici akreditovani u Beogradu, predstavnici verskih zajednica, istaknute javne i kulturne ličnosti.

Otvarajući aero-miting, predsednik Nikolić poželeo je dobrodošlicu gostima i zahvalio pripadnicima vazduhoplovstva naše vojske koji su, kako je istakao, od vitalnog značaja za odbranu zemlje.

- Posebno bih zahvalio državama koje su se odazvale našem pozivu da predstave svoja vazduhoplovstva na aero-mitingu. Ugostili smo učesnike i delegacije iz 16 zemalja, koji će nam prikazati 27 aviona i helikoptera, čineći događaj značajnijim i zanimljivijim - istakao je predsednik Nikolić, dodajući da se na taj način naša međunarodna saradnja u oblasti odbrane obogaćuje i jača.

Predsednik je podsetio da su prvi aero-mitinzi održani u Francuskoj 1909. godine, a već sledeće godine više hiljada Beograđana imalo je priliku da na Banjici prisustvuje letovima pilota Rudolfa Simona i Borisa Maslenikova.

- Već 25. marta 1927. godine, u okviru svečanog otvaranja vojno-civilnog aerodroma izgrađenog ispod Bežanijske kose, održan je prvi veliki prikaz letenja s najsavremenijim lovačkim avionima toga vremena, koji su nadletali grad i reku Savu, izvodeći akrobacije pred brojnom domaćom i stranom publikom – rekao je predsednik, dodajući da je prvi međunarodni aero-miting u Beogradu održan 5. juna 1938. godine, u okviru prve međunarodne vazduhoplovne izložbe.

Prema njegovim rečima, naše vazduhoplovstvo i vazduhoplovna industrija nalazili su se tada u velikom usponu, tako da je na izložbi učestvovao veliki broj domaćih preduzeća, kao i predstavnici Nemačke, Francuske, Engleske, SAD, Italije, Čehoslovačke i Poljske.

- Od završetka Drugog svetskog rata do danas održano je nekoliko prikaza letenja i aero-mitinga, na veliko zadovoljstvo brojne publike. Danas će naši i strani piloti demonstrirati veštine upravljanja savremenim vojnim, saobraćajnim i sportskim vazduhoplovima. Veliki broj novinarskih ekipa preneće ovaj miting u domove širom sveta. To je slika koju želimo da prikažemo svetu, slika prijateljske, dobronamerne i gostoljubive zemlje, pravog domaćina čija su vrata za prijatelja uvek otvorena – naglasio je predsednik, dodajući da je duh mira, prijateljstva i gostoprimstva utkan u vazduh koji dišemo i u nebo koje nas okružuje.

Na aerodromu Batajnica ovom prilikom, kako je naglasio, izložena su i savremena tehnička dostignuća avio-industrije.

- Raduje me što je veliki broj civilnih vazduhoplovnih organizacija odlučio da pokaže svoju ljubav prema vazduhoplovstvu i svoje vazduhoplovno umeće. Najbolja potvrda toga je školski avion za obuku pilota 'lasta', koji se već proizvodi, kako za naše potrebe tako i za strana tržišta.

Predsednik je napomenuo značaj razvoja vazduhoplovne industrije koji se povećava, imajući u vidu planove osavremenjavanja Vazduhoplovstva i PVO Vojske Srbije, pre svega višenamenskim borbenim avionima, ali i ostalim sredstvima koja će podići nivo operativnih sposobnosti tog vida Vojske.

Odlika ozbiljnih država, navodi predsednik Nikolić, koje vode mudri i odgovorni državnici, jeste da njihove vitalne institucije umeju da prepoznaju duh novog vremena i usvajaju naučne, tehničke, tehnološke, kulturne i mnoge druge promene, radi dobrobiti svih građana. Formiranje Komande Ratnog vazduhoplovstva usledilo je samo devet godina posle prvog, sudbonosnog leta braće Rajt.

- To znači da je Srbija još tada bila moderna i ozbiljna država, spremna da prihvati sve te promene, i sposobna da u njima aktivno učestvuje; država koja je svoje kapacitete usmeravala ka ostvarivanju svojih ciljeva i gradila svoju budućnost. Ne vidim ni jedan razlog da Srbija ne bude takva i danas, istakao je Nikolić.

Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije predsednik Srbije odao je posebno priznanje za organizaciju tog velikog događaja, i naglasio da starešine i vojnici naše Vojske još jednom potvrđuju da s pravom uživaju poverenje građana.

- Otadžbina je za srpskog vojnika uvek bila svetinja. Tako je bilo tokom minulih vekova, tako je danas i tako će, siguran sam, biti u vremenu koje dolazi. Prateći savremene trendove, Vojska Srbije, kao moderna oružana sila, neprekidno razvija operativne i funkcionalne sposobnosti, kako bi uvek bila spremna za izvršavanje svojih misija, u uslovima novih bezbednosnih izazova i rizika.

Naša vizija je efikasna, savremena i operativna avijacija oslonjena na nepobedivu moderno opremljenu protivvazduhoplovnu odbranu, kaže Nikolić.

- Obuka i znanje naših vazduhoplovaca jesu naš prioritet, a zasluge moraju da budu odgovarajuće nagrađene kako bi se maksimalno podigla motivacija onih koji brane našu otadžbinu. Očekujem od Vlade Srbije da u okviru raspoloživih sredstava uloži maksimalne napore na revitalizaciji vojnih objekata i imovine, da osavremeni resurse i opremu, obezbedi i poboljša materijalno stanje pripadnika Vojske, jer samo hrabro srce može uspešno da upravlja avionom, rekao je predsednik Srbije Tomislav Nikolić.

General Živak pozdravio je prisutne u ime svih pripadnika Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije.

- Retke su generacije koje imaju tu privilegiju da organizuju proslavu stogodišnjeg jubileja. To je velika čast i najmanje dvostruka obaveza. Prvo, obaveza prema mnogim generacijama vazduhoplovaca koje su ugradile svoju mladost, ljubav, znanje i radni vek u razvoj srpskog vojnog vazduhoplovstva, a neki od njih i svoje živote. Drugo, to je zalog za budućnost i obaveza prema mladim generacijama vazduholovaca koji će nastaviti da grade naše vazduhoplovstvo, rekao je general Živak i istakao odlučnost svih da jubilej obeleže nizom manifestacija različitog karaktera i da 2012. bude godina srpskog vojnog vazduhoplovstva.

Sumirajući utiske posle današnjeg aero-mitinga, ministar Vučić je istakao da je današnji praznik avijacije postigao izvanredan uspeh, da nije bilo ni jednog incidenta, te da je vazduhoplovna smotra okupila najviše ljudi do sada. Ministar je, takođe, još jednom zahvalio svim učesnicima „Batajnice 2012“.

- Uspeli smo da privučemo ogroman broj ljudi koji su poveli decu, i koji su bili zainteresovani ne samo da vide strane avione već i ono što je rezultat našeg rada. Zahvalio bih svim pilotima i Vojsci Srbije koja je pokazala i znanje i veštinu, ali i odličnu organizaciju – istakao je ministar odbrane, dodajući da je današnji skup istovremeno bio prilika za predstavljanje domaćih proizvodnih programa, pre svega našeg aviona „lasta“ i naglasio da je već bilo interesovanja stranaca za posetu fabrici „Utva“ i kupovinu naših proizvoda.

Komandant 204. vazduhoplovne brigade i rukovodilac aero-mitinga „Batajnica 2012“, brigadni general Predrag Bandić istakao je da je ovogodišnji aero-miting po broju posetilaca uveliko premašio vazduhoplovnu smotru iz 2009. godine.

- Sve se odvija po planu, dobili smo mnogobrojne pohvale za organizaciju, a prema mojim podacima, u trenutku kada smo povukli karte iz prodaje, prodato je 30.460 ulaznica. Kapije su u jednom trenutku bile pretesne da prime posetioce koji su pristizali, ali osim toga nije bilo drugih incidenata ili problema – rekao je general Bandić.

Potpukovnik Predrag Nikolić, komandant 714. protivoklopne helikopterske eskadrile „Senke“ sa aerodroma Lađevci pored Kraljeva, istakao je da je izuzetna čast učešćem na aero-mitingu obeležiti sto godina srpskog vojnog vazduhoplovstva.

- Pripadnici naše jedinice prikazali su manevarske sposobnosti helikoptera opšte namene „gazela“ i „gama“. Uprkos visokim temperaturama uspeli smo da gledaocima prikažemo znanja i sposobnosti jedinice, a kada znate da temperatura u kabini helikoptera iznosi 63 stepena celzijusa, shvatate da to nije nimalo lak posao - rekao je potpukovnik Nikolić.

Major Omer Mehić, pomoćnik komandanta „Pegaza“ u 890. mešovitoj helikopterskoj eskadrili, u funkciji je pomoćnika komandanta za transport, traganje i spasavanje.

- Izuzetno smo ponosni što učestvujemo na aeromitingu. Demonstrirali smo sposobnosti helikoptera Mi-18“ - rekao je major Mehić, izdvojivši akrobacije transportnog aviona „spartan“, kao najatraktivniji deo programa. - Preciznost u izvršavanju poretka i formacije jeste ono što je, verovatno, bilo najzanimljivije iz našeg programa – naveo je major Mehić.

Veoma zapažen bio je i nastup ruske akro-grupe „Striži“, a prema rečima vođe grupe potpukovnika Sergeja Isjajkina njihov posao je da stalno budu u „top formi“.

- Velika je čast učestvovati u vašem vazduhoplovnom prazniku i veoma nam je drago da smo ovde. Posebno nam se svideo program koji ste pripremili – istakao je potpukovnik Isjajkin, posle susreta sa predsednikom Nikolićem i ministrom Vučićem.

Major Luka Kampanela, pilot italijanskog aviona „eurofajter“, smatra da je njegov nastup za gledaoce bio vrlo atraktivan, baš kao što je i on uživao u izvođenju manevara za njih.

- Naš posao je vrlo zahtevan, manevri rizični i zahtevaju visoku koncentraciju, tako da u reakcijama publike možete da uživate samo u prvim minutama leta. Posle jedino o čemu razmišljate jeste sledeći potez - ističe major Kampanela.

Stanislav Gorbunov, test pilot kompanije MiG, srećan je što je ponovo u Srbiji i na aerodromu Batajnica.
- Došli smo s novim avionom i srećan sam što mogu da ga predstavim. Zadovoljni smo reakcijom publike i kako nas je pozdravila. Karakteristike novog aviona su da je brži, viši, moćniji. Izveo sam demonstracionu pilotažu, pošto je ovo aero-šou, pokazali smo elemente koji za publiku predstavljaju najveće zadovoljstvo.

Piter Valin iz danske avijacije leteo je na avionu F-16. Pohvalio je aero-miting, publiku i vremenske uslove. Iako je na prethodnom aero-mitingu avijacija Danske bila pohvaljena, on kaže da su Danci danas bili bolji. Opisao je i atmosferu u kabini.
- U pilotskoj kabini je poprilično sveže, ali osećaj je da ima oko 40 stpeni jer je let naporan. Inače, nekoliko nedelja se pripremamo za nastup. U pripremi pilota za jutarnji let sve je uobičajeno, doručkujemo normalnu hranu, ali pijemo dosta tečnosti - rekao je danski pilot, pohvalivši srpske pilote i njihov današnji program.

Test pilot, komandant eskadrile za ispitivanje u letu Centra za letna ispitivanja Tehničkog opitnog centra, potpukovnik Miodrag Ristić leteo je na avionu „orao J-22“.
- Ovaj posao radim od 2004. godine, i drugi put nastupam pred našom publikom. Veliko je zadovoljstvo predstaviti se na međunarodnom aero-mitingu. Zadovoljan sam svojim nastupom koji je izgledao baš onako kako sam želeo. Nadam se da ste i vi uživali u programu, jer nama reakcija publike i aplauzi posle nastupa mnogo znače - rekao je potpukovnik Ristić i objasnio da je za sve tačke potrebna izuzetna koncentracija.

Program aero-mitinga obogaćen je izložbom vazduhoplovnih tehnologija, koja je organizovana u velikom hangaru na batajničkom aerodromu. Na tom izuzetno posećenom mestu najzastupljeniji izlagači bili su Vojnotehnički institut i „Jugoimport-SDPR“, koji se pojavio kao integrator nastupa domaće odbrambene industrije.

Vojnotehnički institut predstavio je, između ostalog, dve bespilotne letelice – taktičku bespilotnu letelicu srednjeg doleta „pegaz“ i taktičku bespilotnu letelicu kratkog doleta „vrabac“, čija tri komada su nedavno predata Tehničkom opitnom centru na završna ispitivanja.

Na štandu „Jugoimporta-SDPR“ pažnju posetilaca privukli su novi školsko-borbeni turboelisni avion „kobac“ i modernizovani kokpit helikoptera Mi-17 sa elementima napadno-navigacionog sistema i novog sistema naoružanja. Pančevačka avio-industrija „Utva“, koja je, takođe nastupala pod štandom „Jugoimporta“, prikazala je svoj proizvod – avion „lasta“.

Zapaženo je bilo predstavljanje firmi EDePRO, zatim „Sanda Corpico“ sa pilotskim čizmama, „Tigra“ sa rezervoarima za gorivo za avione G-4 i „orao“, a pažnju posetilaca privukla su i preduzeća „Prva petoletka“, „Teleoptik-žiroskopi“, „Sky“ – privredno društvo za proizvodnju padobrana“, „Pneumatik Flax“, „Orao“, „Zastava-oružje“ i drugi, čiji nastup je, takođe, objedinio „Jugoimport“.

Predstavili su se i Vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“, Tehnički remontni zavod iz Kragujevca kao i tehnologija „Proizvodnja Mile Dragić“.

Pukovnik dr Zoran Rajić, direktor Vojnotehničkog instituta, ističe da ovakvi događaji pozitivno utiču na popularizaciju vazduhoplovstva u Srbiji jer veliki broj ljudi ima mogućnosti da se upozna sa svetskim i domaćim dostignućima u toj oblasti. - To je, onda potencijalno jedan od razloga da se ljudi bave vazduhoplovstvom na bilo koji način – bilo da se školuju u oblasti vazduhoplovstva, inženjerstva, u letačkoj oblasti. Kada je o Vojnotehničkom institutu reč, ovakvi događaji su korisni jer će sigurno navesti jedan broj mladih ljudi koji su došli, videli avione i sofisticiranu tehnologiju, da se opredele da svoj radni vek posvete vazduhoplovstvu i vazduhoplovnim tehnologijama.

Pored firmi iz Srbije, na izložbi moderne vazduhoplovne tehnologije učestvovale su i firme iz Francuske, Nemačke i Španije, pa su, u pauzi uživanja u vazduhoplovnim vratolomijama na nebu iznad batajničkog aerodoroma, ljubitelji adrenalinske energije mogli da vide i najsavremenija dostignuća moderne vazduhoplovne tehnologije.

Najveću pažnju Beograđani i njihovi današnji gosti posvetili su „eurofajter tajfunu“, efektnom višenamenskom avionu, dokazanom i u globalnim mirovnim operacijama. Mnogo posetilaca obišlo je i štand MBDA, francuskog proizvođača protivazduhoplovnih i protivoklopnih raketa, raketnih lansera i vozila.

Među posetiocima izložbe vazduhoplovne tehnologije bio je i Vladimir Mirčevski, koji je oduševljen prikazanim, rekao - Dobri su i „eurofajter“ i F-16, ali mi se čini da je MiG ipak za klasu bolji. Inače, oduševljen sam ovim što sam video. Nisam verovao da Vojska Srbije, da Srbija ima snage da organizuje ovako nešto. Ovo je fascinantno!

Statički deo aero-mitinga privukao je veliku pažnju posetilaca, pa je puno tiskanja ispred najzanimljivijih modela aviona i helikoptera. Najčešća su pitanja o tehničkim i ostalim karakteristikama letilica i izložene opreme, ali se čuju i uzdasi divljenja herojima nebeskih visina.

Veliki red je ispred američkog aviona-cisterne KC – 135 „stratotanker“ i vojnog transportera turskog vazduhoplovstva „transal“ C – 160. Mnogi bi da uđu i uvere se u konfor ovih moćnih letilica.

– E, ovo su mašine – u dahu ističe jedan posetilac, aludirajući očigledno na njihovu veličinu. – Lepi su dok lete i ostavljaju nas bez daha, ali čarobni su i ovde, osunčani i našminkani – kaže penzionisani pilot iz Beograda Milan Raković, koji je na miting povodom stogodišnjice srpskog vazduhoplovstva poveo i šestogodišnjeg unuka Uroša. On je, ističe bivši letač, oduvek želeo da dodirne avione, o kojima mu je deda pričao. Sada ima priliku i prezadovoljan je zbog toga. A tek kad krene letački deo programa....

Diplomirani inženjer elektrotehnike iz Beograda Raško Andrejić kaže: - Gledam „eurofajter“ i ove unapređene „migove 29“, i zaista ne znam, kad ovako stoje, moćni i opasni, za koji bih se odlučio, da sam onaj koji se pita.

- A tek ovo čudo tehnike, američki helikopter „C – 70 blek houk“, čije sam slike sekao iz novina i štampao sa interneta, na crno belom štampaču! Zaista je sjajno što su sada tu, pred nama, i što smo u prilici da ih fotografišemo, u neke i uđemo – kaže Andrejić, veliki ljubitelj vazduhoplovstva.

- Rumunska „puma“ je zanimljiva jer je proizvedena pod licencom i modifikovana u Rumuniji. Ova „puma“ verzija jeste jedna od najsposobnijih na svetu u toj kategoriji. Pojedine verzije mogu nositi čak i naoružanje, što je zanimljivo jer je reč o primarno transportnom helikopteru - iznosi svoj utisak sa statičnog dela programa Petar Vojinović, novinar.

Jedanaestogodišnji blizanci Lazar i Nikola Paunović došli su na aero-miting sa ocem Bojanom. Avioni su ih ostavili bez daha, jer kako Lazar kaže – bolji su nego u video-igrici. Nikoli je jedino smetalo jako sunce, ali je primetio da je zbog pilota bolje što je vedar dan.

Po drugi put na aero-mitingu je Jovan Vukalinović. Ove godine mu se više dopalo, jer je program raznovrsniji, kako onaj na nebu, tako i na zemlji. Njegova majka Dragana požalila se na gužvu prilikom kupovine karata, ali je, s druge strane, zadovoljna velikom posećenošću.

Goran Bogdanović došao je na aero-miting sa dve ćerke. Obe su oduševljene. Mlađa Natalija se slikala kraj helikoptera, a starijoj Milici se sve svidelo, što je i logično budući da je završila Vazduhoplovnu akademiju.

Tradicija održavanja aero-mitinga u Srbiji starija je od jednog veka, a uz aero-miting 2009. godine, u našoj zemlji održano je do sada desetak velikih letačkih manifestacija, nacionalnog i međunarodnog karaktera. Prvi prikaz pilotskih veština u Srbiji organizovan je krajem 1910. godine kada je nekoliko hiljada Beograđana imalo priliku da na Banjici posmatra pilotiranje Rudolfa Simona i Borisa Maslenikova. Bio je to uvod u seriju budućih vazduhoplovnih manifestacija u srpskoj prestonici, a prvi veliki prikaz letenja nad Beogradom izveli su piloti 25 lovačkih aviona „devoatin D-27” 1927. godine, povodom otvaranja aerodroma ispod Bežanijske kose.
photoFOTOGALERIJA