10.03.2009.
S a o p š t e nj e
Republika Srbija, posebno Ministarstvo odbrane koje je ispred Vlade zaduženo da rukovodi radom odbrambene industrije, ulaže velike napore da se oživi i stabilizuje proizvodnja u fabrikama odbrambene industrije.
Od 2005. godine kontrola izvoza naoružanja i robe dvostruke namene prešla je sa vojnih na civilne strukture, pa je prema Zakonu o spoljnoj trgovini NVO i robe dvostruke namene Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja sada nadležno za izdavanje izvoznih dozvola uz prethodno pribavljenu saglasnost Ministarstva odbrane i Ministarstva spoljnih poslova i mišljenja MUP-a.
Ministarstvo odbrane izdaje salgasnost na osnovu člana 22. Zakona o spoljnoj trgovini NVO i robe dvostruke namene. Prilikom odlučivanja o davanju saglasnosti između ostalog razmatra i uticaj na bezbednost Srbije i da li se naoružanje i vojna oprema, predviđeni za izvoz, nalaze na izvoznoj listi naoružanja i vojne opreme.
Ministrastvo odbrane radi i po Zakonu o proizodnji i prometu (domaćem prometu). Tim Zakonom nije predviđeno da trgovačke kuće u domaćem prometu postanu vlasnici naoružanja i vojne opreme.
Najvažnije je da firma ili preduzeće posluje odgovorno, u skladu sa propisima i kodeksima ponašanja, da poseduje ozbiljnost, da je svesna osetljivosti bavljenja ovim poslom, gde i najmanji propust i pokušaj izigravanja međunarodnih pravila mogu koštati zemlju njenog kredibiliteta i ugleda ili čak uvođenja pojedinih sankcija, bilo za zemlju u celini ili za pojedince. Na to nas obavezuje član 3. Zakona o spoljnotrgovinskog poslovanju NVO i robe dvostruke namene koji je usaglašen sa Pravilima ponašanja Evropske unije o postupanju kod izvoza naoružanja.
Ukoliko ovlašćeni izvoznik poseduje „end user certifikat“ od zemlje uvoznika koja nije na listi zemalja pod sankcijama za uvoz oružja, to još uvek ne znači da će i izvozna dozvola biti automatski izdata.
Razmatra se unutrašnja situacija u zemlji krajnjem korisniku, poštovanje ljudskih prava, stabilnost u regionu, odnos te zemlje prema terorizmu i mogućnost preusmeravanja robe u „osetljive“ regione.
Osam kriterijuma kodeksa ponašanja pri izvozu NVO deo su evropske i naše regulative i njihovo poštovanje je obavezno pri razmatranju pojedinih slučajeva. Zahtevi se razmatraju na principu pojedinačnih slučajeva (case by case) i nema presedana.
Predmet izvozne kontrole, međutim, nije samo krajnji korisnik, već je to svaki učesnik u spoljnotrgovinskom poslu - od proizvođača, preko izvoznika ili posrednika do špeditera. Postojanje dokaza o nepoštovanju zakonske regulative Republike Srbije i opravdane sumnje o umešanosti pojedinaca u kršenju embarga UN na uvoz oružja, dovode do odbijanja predmetnog zahteva odnosno povlačenja već izdate dozvole.
- O ministarstvu
- Nadležnosti
- Organizacijska šema
- Opis funkcija postavljenih lica
- Ministar i saradnici
- Ministar
- Državni sekretari
- Pomoćnici ministra
- Sekretar Ministarstva
- Osnovne unutrašnje jedinice
- Sektor za politiku odbrane
- Sektor za ljudske resurse
- Sektor za materijalne resurse
- Sektor za budžet i finansije
- Sektor za infrastrukturu i usluge standarda
- Posebne unutrašnje jedinice
- Sekretarijat
- Kabinet ministra
- Vojno pravobranilaštvo
- Organi uprave u sastavu MO
- Inspektorat odbrane
- Vojnoobaveštajna agencija
- Vojnobezbednosna agencija
- Samostalne uprave
- Uprava za odnose sa javnošću
- Uprava za vojno zdravstvo
- Visokoškolska ustanova
- Univerzitet odbrane
- Uže unutrašnje jedinice
- Generalni inspektor službi
- Odsek za internu reviziju
- Vojska Srbije
- Dokumenta
- Propisi
- Zakoni
- Pravilnici
- Službeni vojni list
- Odluke
- Javne rasprave
- Strategije
- Strategija nacionalne bezbednosti
- Strategija odbrane
- Bela knjiga odbrane
- Koncept totalne odbrane - sažetak
- Srednjoročni plan Ministarstva odbrane
- Informator o radu
- Informator
- Pregled sredstava
- Planovi javnih nabavki
- Podaci o javnim nabavkama
- Budžet
- Realizacija budžeta
- Podaci o reviziji budžeta
- Ostalo
- Akcioni planovi
- Izgradnja integriteta
- Usluge
- Sport
- Arhiva
- Kontakti