Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
09.04.2009.

Promotivni let aviona „Lasta-95“



Ministar odbrane Dragan Šutanovac izjavio je danas na aerodromu „Batajnica“, posle promotivnog leta novog školskog aviona „Lasta 95“, da se radi o odličnom vazduhoplovu na kome će se obučavati piloti naše ali i ostalih avijacija širom sveta. Promotivnom letu „Laste“ prisustvovali su i načelnik Generalštaba Vojske Srbije genaral-potpukovnik Miloje Miletić sa saradnicima i veliki broj najodgovornijih ličnosti iz sistema odbrane kao i brojni novinari. Avionom je pilotirao potpukovnik Salko Hadžić iz Sektora za letna isitivanja Tehničkog opitnog centra.

U Evropi postoji samo četiri ili pet zemalja koje proizvode ovakvu vrstu aviona, dok ih na svetu nema više od deset. Dakle, spadamo u red zemalja koje imaju „svoja krila“, sopstvenu avio-industriju na šta smo veoma ponosni. Za nas to znači uvođenje novog aviona u obuku, a za budžet znači oko šest puta manje potrošnje po satu obuke pilota. Primera radi, na avionu Galeb G4 sat leta košta oko 2.000 evra dok na „Lasti“ košta oko 300 – rekao je ministar Šutanovac naglasivši da Ministarstvo odbrane time doprinosi štednji novca iz budžeta Republike Srbije.

Potpukovnik Hadžić rekao je da su sa oko 20 letova završena fabrička ispitivanja, a da se u narednom periodu očekuje nastavak razvojnih ispitivanja. Hadžić očekuje da se taj proces što pre završi kako bi se „Lasta“ našla u operativnoj upotrebi.

Pažnju domaće javnosti avion Lasta-95 skrenuo je kada je predstavljen na sajmu NVO – Partner 2007. Intenzivnije je o njemu počelo da se priča tokom jula prošle godine kada je Jugoimport-SDPR potpisao ugovor sa iračkim ministarstvom odbrane o izvozu NVO. Tim ugovorom predviđeno je da se u Irak izveze 20 školsko-elisnih aviona domaće proizvodnje Lasta-95. Finalizator i glavni proizvođač tog aviona je DOO „Utva" AI-Pančevo. Avion se nalazi na završnim ispitivanjima u Tehničkom opitnom centru. Prvi let obavljen je petog februara.

Domaći školski avion Lasta-95 namenjen je za selekciju kandidata u vojnoj akademiji, te za početnu i osnovnu obuku pilota. Ima male brzine sletanja i poletanja, te „dobroćudno” ponašanje – prašta greške neiskusnom pilotu.

Svojim karakteristikama i osavremenjenom opremom avion u potpunosti obezbeđuje obuku pilota u svim namenama: u osnovnom, figurnom, navigacijskom i instrumentalnom letenju, osnovnim elementima noćnog letenja, instrumentalnom sletanju druge kategorije, te osnovnim elementima gađanja, raketiranja i bombardovanja (GRB).

Projektovan je po postojećim svetskim standardima, opremljen savremenom elektronskom opremom koja zadovoljava sve postojeće standarde i omogućava GPS i radio-navigaciju.

Avion je dug 7,97 m, razmah krila mu je 9,71, visina 3,16 m i površina krila 11,9 metara kvadratnih. Pokreće ga šestocilindrični motor Lycoming AEIO-540-L1B5D.

Poleće i sleće sa betonskih i pripremljenih travnatih poletno sletnih staza. Ima poziciona svetla, reflektor za sletanje, svetlo za taksiranje i protiv sudara. Sletanje se obavlja i u složenim meteo uslovima, kategorije II, danju i noću na bazi postojećeg ILS sistema i GPS uređaja. Kada je reč o eksploatacionim odlikama, vek te letelice je 6.000 sati leta ili 20 godina, optimalan godišnji nalet 300 sati. Opšta opravka strukture i motora obavlja se posle 1.400 sati leta.
photoFOTO GALERIJA