САВЕТИ ЗА ПРИПРЕМУ И ПОЛАГАЊЕ ТЕСТА ПО СТАНДАРДУ STANAG 6001


Похађање курсева енглеског језика који се организују у оквиру ВА и ВС (Ј-7), интензивних и полуинтензивних, свакако доприноси унапређењу опште језичке компетенције (побољшању флуентности, повећању фонда речи, усвајању богатијих и прецизнијих граматичких форми, итд.). Ипак, напредак је знатно уочљивији на нижим нивоима (1, 1+ и 2), док је на вишим нивоима знања (2+ и 3) потребно уложити додатан напор и изван активности предвиђених курсом. Потребан је свакодневан активан приступ језику за све четири вештине, коришћење нових и непознатих материјала из различитих аутентичних извора, намењених изворним говорницима енглеског језика, вежбање конверзације у групи или један-на-један, писање различитих састава ослањањем само на сопствене ресурсе, итд.

Пре изласка на испит, препоручује се следеће:

  • Детаљно се упознајте са форматом српског STANAG 6001 теста. Погледајте примерке теста за све четири вештине, који се налазе на ПЕЛТ веб страници, у оквиру званичне Интернет презентације Министарства одбране.
  • Детаљно проучите примере дате уз тест слушања и читања за различите врсте задатака и начине означавања тачног одговора.
  • Обратите пажњу на временски оквир којим је дефинисан сваки од тестова.
  • Читајте што више новине и часописе на енглеском језику; гледајте и слушајте вести на енглеском језику, документарне емисије, квизове, серије и филмове. Покушајте више да се ослоните на слух, а мање на титловани превод.
  • Теме и текстови које можете наћи на некима од најпознатијих англосаксонских информативних програма и Интернет портала (BBC, CNN, Voice of America) крећу се у распону између STANAG нивоа 2 и 3, и врло су репрезентативни као пример текстова какви ће се наћи и на самом испиту. Главна разлика лежи у томе што ће се текстови нивоа 2 бавити углавном вестима, информацијама и извештајима заснованим на конкретним чињеницама, док ће се текстови нивоа 3 бавити критичким ауторским текстовима, рецензијама књига, ставовима аутора о разним апстрактним темама, итд.
  • Покушајте да самостално напишете неколико састава различите дужине на опште теме (спорт, забава, посао). Покушајте да изразите своје мишљење и дате аргументе.
  • Покушајте да самостално говорите о општим темама. Вежбајте сами са собом; вежбајте што дуже излагање, активно користећи што већи број речи. Покушајте да изразите своје мишљење и дате аргументе.

Током самог испита препоручује се следеће:

  • Пажљиво прочитајте упутства дата на насловној страни теста слушања, читања и писања.
  • Пажљиво простудирајте примере задатака дате на полеђини насловне стране теста слушања и читања.
  • Пажљиво слушајте усмена упутства која ће дежурни професор саопштити пре полагања сваког од тестова.
  • Пажљиво прочитајте свако питање како бисте схватили шта се тачно од вас тражи.
  • Задаци су поређани по нивоима и постепено постају све сложенији. Урадите прво оне задатке за које сте сигурни, прескочите оне за које нисте да не би губили време, па се на крају вратите ако остане времена.
  • Поштујте временско ограничење и ограничење броја речи, нарочито у тесту читања и писања.
  • Пишите читко јер је то и у вашем и у нашем интересу.
  • Ако се предомислите у погледу одговора, можете изабрати другу понуђену опцију, али претходни одговор морате обрисати у потпуности. Ако на обрасцу за одговоре остану два заокружена одговора за исто питање, неће се признати ни један.
  • На писменом и усменом испиту покушајте да напишете што више, односно да одговорите што опширније, јер је то у вашем интересу. Што већи узорак писања / говора дате оцењивачима, то су веће ваше шансе да добијете бољу оцену.