Министарство одбране Републике Србије
 
09.07.2015.

"Козара" поново у Србији



Брод посебне намене „Козара“ упловио је синоћ у територијалне воде Србије, чиме се, након више од 13 сати непрекидне вожње низ Дунав од Будимпеште и око 200 пређених километара, приближио крај прве међународне пловидбе највећег војног брода Речне флотиле КоВ Војске Србије.

После ноћи проведене у Апатину, брод дуг готово 70 метара, депласмана 55 тона, јутрос је наставио пловидбу ка Београду. Посади брода, која је током последњих шест, седам дана била на једном од најтежих испита у последњих неколико година, преостало је још да преплови пут дуг око 260 километара до сидришта у Београду, где се очекује у раним вечерњим сатима, како би с поносом могла да каже да је успешно окончана још једна од вишеструко значајних мисија брода чија је историја дуга 76 година.

Оцењујући успех вишедневне међународне пловидбе Дунавом, командант Речне флотиле капетан бојног брода Андрија Андрић је нагласио да је брод “Козара” овога пута послужио и као школски брод на коме су кадети Војне академије рода речних јединица, током пловидбе у међународним водама, имали изузетну прилику да на делу виде своје старије колеге и од њих уче.

- Кадети су током ове, у многоме историјске пловидбе, обучавани за различите дужности на бродовима Речне флотиле, од кормилара и командира одељења навигације, до официра палубне страже у пловидби и његовог помоћника, учили су навигацију у дневним и ноћним условима и управљање бродом. Учили су од својих старијих колега, од људи који имају богато искуство у пловидби на рекама и морима. Посада брода „Козара“ је јединствена, баш као и сам брод. То је једини такав брод у нашој Флотили, па и у овом делу Дунава, те је логично што су на њему неки од најбољих припадника Речне флотиле. И овог пута посада је показала да је оспособљена за извршавање и најсложенијих задатака, а ова међународна пловидба, односно задатак који успешно извршавају последњих неколико дана у сваком смислу је изузетан.

Брод посебне намене Речне флотиле КоВ Војске Србије „Козара“ је био у историјској посети Будимпешти и мађарској ратној луци у којој је стациониран њихов Први инжињеријски пук. О значају те посете и пловидбе довољно говори податак да је то прва међународна пловидба једног српског војног брода од 1915. године и изградње првих бродова за српску Речну флотилу. Посада брода и кадети Војне академије имали су јединствену прилику да обиђу мађарски парламент, Универзитет јавних служби на којем се школују њихови официри, да посете Сентандреју у којој је некада постојала богата српска заједница и да буду гости у Амбасади Србије у Будимпешти. Тако су стекли јединствена искуства која ће им свакако користити током каријере, рекао је капетан бојног брода Андрија Андрић.

Поред пловидбе ноћу, у специфичним условима, посада је током последњих шест дана, имала прилику да тестира брод и у условима непрекидне вожње. Највећи и најзначајнији брод Речне флотиле „Козара“ пловио је на путу до Будимпеште, од Бачке Паланке до ратне луке у Мађарској, брзином од 16 километара на сат, више од 26 сати без заустављања.

„Козара“ је од 2009. до 2012. године у потпуности ремонтована и модернизована. Замењен је погонски комплекс, уграђен је и бочни потискивач, чиме су омогућени и најкомпликованији маневри. Брод је оспособљен за пловидбу и у најсложенијим условима и веома захтевним лукама, попут ратне луке у Будимпешти. Сви витални системи брода су модернизовани, а уграђен је и савремени навигациони систем који одговара најновијим трендовима у Европи и свету. Брод је увезан у навигациони систем Србије, чиме је олакшано управљање у свим временским, просторним и климатским условима.

О понашању брода током ове захтевне пловидбе командант капетан корвете Душан Ристић је рекао:

- Ова пловидба је прва велика провера брода после генералног ремонта у Апатину. Напрезања свих бродских механизама и уређаја била су максимална, посебно када смо пловили дуже од 24 сата непрекидно. Била је то прилика и за проверу рада посаде у екстремним условима. Задатак је био изазов за нас и са навигацијског аспекта, јер до сада нисмо пловили овим делом Дунава, који обилује тешким подручјима, посебно у ноћним условима смањене видљивости. Овом приликом посада је, поред својих редовних задатака, имала још један, за све нас леп и изазован. Неки од нас били су и у улози учитеља кадета рода речних јединица Војне академије. Не сумњам да смо и тај задатак успешно обавили и да су кадети имали прилику да сагледају живот на броду и оно што их очекује на почетним дужностима у Речној флотили, рекао је капетан фригате Душан Ристић.

О томе шта су кадети научили током историјске пловидбе Дунавом нешто више рекао нам је представник Војне академије на “Козари” капетан бојног брода Владмир Милинков:

- Кадети треће године Војне академије рода речних јединица су на „Козари“ сагледали рад посаде, посебно део дужности кормилара, помоћника официра палубне страже, а реализовали су и део практичних облика наставе из предмета навигација и управљање бродом. Задовољан сам залагањем кадета током обуке, а истакао бих и несебичну помоћ и значајан допринос посаде брода успешној реализацији практичног дела наставе током ове пловидбе, рекао је капетан бојног брода Владимир Милинков.

Сумирајући утиске с пловидбе до Мађарске кадет десетар Никола Попов је рекао да није први пут да су кадети на “Козари” и да су им искуства стечена на овом путовању драгоцена.

- Имали смо прилику доста да научимо, да неке ствари које смо до сада учили теоријски, сагледамо у пракси, радили смо на крменом и прамчаном везу, били смо присутни и на мосту, где смо сагледали дужности и рад кормилара и официра палубне службе, који су непрекидно фокусирани, што је доста напорно. Пловили смо ноћу, неки од нас су баш тада били у смени, тако да смо видели и како изгледа пловидба у условима смањене видљивости. Свакако да ће нам искуства стечена на броду помоћи у даљем раду, баш као и оно што смо видели и чули у Будимпешти од домаћина у њиховој ратној луци, рекао је кадет десетар Никола Попов.

На повратку из Мађарске брод посебне намене Речне флотиле КоВ Војске Србије и њен највећи брод „Козара“ зауставио је своје моћне машине на 1287. километру Дунава, где је 12. априла 1941. године потопљен монитор „Драва“ са 76 чланова посаде и укрцаних лица.

Одајући почаст команданту „Драве“ поручнику бојног брода Александру Берићу који је, не желећи да преда брод непријатељу, потопио монитор и тако изабрао часну смрт уместо заробљеништва, посада брода „Козара“ је на тренутак застала у свечаном строју на палуби. Ту, насред моћних дунавских таласа, кадети Војне академије имали су историјски час посвећен јунаштву.

Пригодне речи команданта флотиле капетана бојног брода Андрије Андрића изречене баш на месту где је пре 74 године „Драва“ потпољена вратили су посаду Козаре“ и кадете Војне академије у херојско време, када су официри и војници војске Краљевине Југославије током 12-тодневног априлског рата пружили отпор немачком окупатору. Један од хероја те одбране био је и поручник бојног брода Берић који је одбио наређење да преда брод. После четворродневног прекида везе с командом у Новом Саду, Берић је самоиницијативно одлучио да настави отпор и сукоби се с четири непријатељска патролна брода која су напала „Драву“. Када је видео да не може да се одупре нападу надмоћнијих бродова, командант „Драве“ је наредио потапање монитора. Уз свог команданта остала је цела посада брода.




photoФОТОГАЛЕРИЈА
videoВИДЕОГАЛЕРИЈА