Министарство одбране Републике Србије
 
14.03.2015.

Конференција за новинаре поводом удеса војног хеликоптера



Конференција за медије поводом удеса војног хеликоптераУ удесу транспортног хеликоптера Ми-17, који се ноћас срушио у ширем рејону београдског аеродрома "Никола Тесла" код Сурчина, током операције трагања и спасавања, страдали су пилот мајор Омер Мехић, пилот капетан Милован Ђукарић, механичари летачи заставник Небојша Драјић и заставник Иван Миладиновић, лекар Џевад Љајић, анестетичар Мирослав Веселиновић и беба из породице Адемовић из Новог Пазара.

Тим поводом у београдском Дому Војске данас је одржана ванредна конференција за новинаре на којој су о околностима трагедије говорили начелник Генералштаба Војске Србије генерал Љубиша Диковић, командант Ратног ваздухопловства и ПВО генерал-мајор Ранко Живак, командант 204. ваздухопловне бригаде бригадни генерал Предраг Бандић, командант 890. мешовите хеликоптерске ескадриле потпуковник Мирослав Зечевић, као и начелник Управе за односе са јавношћу капетан бојног брода Петар Бошковић.

Конференција је започела минутом ћутања и изјавама најдубљег саучешћа породицама настрадалих, који су као и небројено пута до сада, полетели да спасу још један људски живот.

Према речима генерала Диковића, који је са министром одбране Братиславом Гашићем током ноћи обишао место трагедије, реч је о великој трагедији која је задесила Војску Србије као и породице настрадалих припадника система одбране и здравствених радника новопазарског здравственог центра.

- Хиљаде живота су до сада спасили, у акцијама спасавања из поплава, пожара, снежних мећава, а, нажалост, живот бебе рођене пре пет дана, нису успели да спасу и за тај подухват су дали свој живот. Дали су свој живот, за тек рођено дете грађана наше Србије – истакао је генерал Диковић.

Генерал Диковић је, такође, истакао да су истражни органи урадили почетни део посла, и наставиће да раде свој посао у складу са овлашћењима и законом.

- Формирао сам комисију за утврђивање узрока настанка ванредног догађаја, која има задатак да утврди зашто и како је до њега дошло, да ли има одговорности и ко је за то одговоран. Командант Ваздухопловства, у складу са правилима летења, формирао је екипу техничко-стручну, која има задатак да утврди евентуалне узроке отказа на летелици, узрке техничке природе. Обе комисије су отпочеле са радом – нагласио је генерал Диковић додајући да ће се о члановима породица страдалих припадника водити рачуна.

Када је реч о одговорности, начелник Генералштаба је оценио да одговорности има, и да је он осећа, као и сви присутни сарадници.

- Не делимо је, јер је свако одговоран за свој део, а колико ко, утврдиће надлежни органи, и са тим ћете бити упознати. Не може човек бити неодговоран ако је на челу једне организације, за њено функционисање и рад, као и за рад сваког појединца који је његов део, а ту, апсолутно, у име Војске Србије, осећам своју одговорност – поручио је генерал Диковић додајући да ће о одговорности тек бити речи.

Према његовим речима, увиђај на месту несреће је завршен, а истражни органи су наставили даље да раде свој посао у складу са законом.

Говорећи о току догађаја, генерал Бандић је рекао да је посада дежурала у снагама за хитно реаговање у систему трагања и спасавања на аеродрому Батајница у тренутку када се доносила одлука о њиховом полетању.

- Око 19 и 30 часова, редовним путем добили смо захтев од здравствених институција да помогнемо у спасавању бебе, чије је превожење до адекватне установе је било онемогућено прекидом друмских комуникација због одрона на Ибарској магистрали. Од 19 и 30 до тренутка полетања, око 20 и 15 часова, извршено је потпуно сагледавање метеоролошке ситуације на аеродромима „Батајница“ и „Никола Тесла“, „Морава“ у Краљеву и рејону Рашке у коме се очекивало слетање. Такође, у директном контакту са здравственим радницима установљено је стање детета и ургентност самог догађаја. У контакту са посадом лично сам био уверен у њихову спремност да изврше задатак, о упознатости са метеоролошком ситуацијом и са начином извршења лета. Наређење за полетање, као и небројено пута до тада, издао сам им лично, на основу одлуке министра одбране, сагледао сам све и одлучио да могу да полете – истакао је генерал Бандић.

Лет се , према његовим речима, одвијао потпуно нормално до Рашке, где је организован прихват детета, у касарни у Рашкој, и транспорт је отпочео након једног сата од полетања.

- Лет се до Младеновца одвијао без икаквих проблема, а онда је због наглог погоршања метеоролошке ситуације, одлучено да слетање буде тамо где смо мисли да је, у датом тренутку, најпогодније – на аеродром „Никола Тесла“ где постоје сви адекватни земаљски уређаји за инструментално прилажење, као и сва средства која омогућавају тако оспособљеној посади да изврши задатак у потпуности без великог ризика и где медицинске екипе могу најлакше да приђу и што брже помогну у спасавању детета. Око 22 и 15 часова уследила су два неуспешна покушаја за слетање на аеродром „Никола Тесла“ због ограничене видљивости. У 22 и 31 часова изгубљена је свака комуникација са посадом. И од тог тренутка отпочело је трагање и спасавање самих хероја који су извршавали задатак трагања и спасавања људског живота – нагласио је генерал Бандић.

Пре полетања, потврдио је он, у потпуности су били уверени у исправност хеликоптера, одабрана је летелица која је била опремљена свим уређајима који су били исправни за извршење таквог задатка, а посада која је извршавала задатак, вишеструко је награђивана за досадашње заслуге, нагласио је генерал Бандић, била би понос сваког команданта.

Говорећи о безбедности ваздухоплова пре упућивања на задатак, генерал Живак је истакао да је то питање у сваком ваздухопловству императив који се ставља у први план у извршавању сваког задатка, па и летачког. За извршавање задатка на безбедан и квалитетан начин, како је истакао, треба створити одговарајуће услове, обезбедити све неопходне факторе који су потребни да би се он успешно реализовао.

- Колико је то осетљиво питање говоре и последице које се осећају и које сви ми осећамо као колеге, пријатељи, дугогодишњи сарадници, саосећајући са њиховим породицама. У протеклих десетак година учинили смо низ напора да наш систем безбедности подигнемо на виши ниво, извршили смо организациону надградњу система безбедности летења, оградили органе безбедности летења од Команде ваздухопловства, од команди бригада, до команди ескадрила, да би имали што више очију које треба да уоче и превентивно делују да спрече настанак угрожавања безбедности летења. Обучавали смо наше кадрове, као у земљи, тако и у иностранству, да тај систем безбедности летења подигнемо на виши ниво – истакао је генерал Живак додајући да је ваздухоплов, који је ноћас имао удес, у самом врху безбедности у ратном ваздухопловству.

Конференција за медије поводом удеса војног хеликоптераОн је подсетио да се на том типу хеликоптера последњи удес, са овако тешким последицама, догодио 1996. године, а појава отказа, у прошлој години била је индикована на сваких 290 сати налета, што је, како је нагласио, сам врх у оквиру ваздухопловства, одмах иза хеликоптера „газела“.

- Све је то последица обучености људи који су радили на летењу, као и људи који су одржавали такву технику – објаснио је командант РВ и ПВО.

Према речима потпуковника Зечевића, посада која је страдала у синоћњем удесу ваздухоплова је била оно најбоље што је јединица коју предводи могла да понуди у дежурној екипи трагања и спасавања.

- Мајор Мехић, старији наставник летења са титулом инструктора летења, са више од 4.000 сати укупног налета и оспособљеношћу да лети и на хеликоптерима Mи-8 и Mи-17, био је вођа посаде, на дужности помоћника команданта за транспорт и трагање и спасавање, а вршио је дужност и заменика команданта ескадриле – навео је потпуковник Зечевић.

Капетан Ђукарић, како је истакао, био је пилот 4. категорије стручно борбене оспособљености и један од пилота у таласу перспективних пилота који су стасали да кроз обуку достигну највећи врхунац пилотаже и обуке у ваздуху.

- Заставник Драјић, механичар летач, за оба типа средњег вишенаменског хеликоптера, био је пробни техничар летач. са више од 1.000 сати налета. Такође, заставник Миладиновић, пробни механичар летач, са око 1.000 сати налета – нагласио је потпуковник Зечевић додајући да су поменути чланови посаде били основа функционисања те ескадриле.

Хеликоптер на коме су летели, према његовим речима, био је један од најисправнијих у јединици коју предводи, потпуно опремљен свим навигацијским средствима и метеоролошким радаром, системима за инструментално прилажење, и свим потребним елементима за извршење једног таквог лета.

Одговарајући на новинарска питања, генерал Диковић је истакао да је среда рок да комисија, која је формирана по његовом наређењу, достави извештај, а да ће техничка комисија команданта РВ и ПВО доставити извештај до понедељка 30. марта. Он је, такође, истакао да је процењено да је ангажовање хеликоптера Војске Србије најбржи начин да се помогне детету чији је живот био у опасности.

Говорећи о оправданости акције спасавања ваздушним путем, медицинске установе, према речима генерала Бандића, предочиле су да је неопходна хитна евакуација детета, а на питање зашто дете није пребачено у здравствени центар у Крагујевцу где је првобитно планирано, генерал Бандић је истакао да је, због непостојања адекватних услова за слетање у близини крагујевачког здравственог центра, одлучено да се слети тамо где је прихват најорганизованији - у Институту за мајку и дете у Београду.

Метео ситуација, како је истакао генерал Бандић је била сложена, али толико да се у њој могу без проблема снаћи пилоти са таквом опремом и тим нивоом оспособљености.

И ваздухоплов и аеродром „Никола Тесла“, на коме је покушано слетање у два наврата, објаснио је генерал Бандић, имали су неопходну сву опрему за такав вид слетања.

Упитан о детаљима опреме хеликоптера, генерал Живак је одговорио да је реч о најопремљенијем хеликоптеру, чија је опрема уграђена током модернизације и ремонта 2010. године, а како је објаснио, паралелно са инструменталним системом слетања вођено и радарско векторисање, као и праћење од стране дежурне службе ПВО.
photoФОТОГАЛЕРИЈА
videoВИДЕОГАЛЕРИЈА

Get the Flash Player to see this player.



Генерал Љубиша Диковић | FLV
Бригадни генерал Предраг Бандић | FLV
Генерал-мајор Ранко Живак | FLV
Потпуковник Мирослав Зечевић | FLV
Уводно обраћање капетана бојног брода Петра Бошковића | FLV
Одговори на новинарска питања | FLV