Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
09.07.2015

"Kozara" ponovo u Srbiji



Brod posebne namene „Kozara“ uplovio je sinoć u teritorijalne vode Srbije, čime se, nakon više od 13 sati neprekidne vožnje niz Dunav od Budimpešte i oko 200 pređenih kilometara, približio kraj prve međunarodne plovidbe najvećeg vojnog broda Rečne flotile KoV Vojske Srbije.

Posle noći provedene u Apatinu, brod dug gotovo 70 metara, deplasmana 55 tona, jutros je nastavio plovidbu ka Beogradu. Posadi broda, koja je tokom poslednjih šest, sedam dana bila na jednom od najtežih ispita u poslednjih nekoliko godina, preostalo je još da preplovi put dug oko 260 kilometara do sidrišta u Beogradu, gde se očekuje u ranim večernjim satima, kako bi s ponosom mogla da kaže da je uspešno okončana još jedna od višestruko značajnih misija broda čija je istorija duga 76 godina.

Ocenjujući uspeh višednevne međunarodne plovidbe Dunavom, komandant Rečne flotile kapetan bojnog broda Andrija Andrić je naglasio da je brod “Kozara” ovoga puta poslužio i kao školski brod na kome su kadeti Vojne akademije roda rečnih jedinica, tokom plovidbe u međunarodnim vodama, imali izuzetnu priliku da na delu vide svoje starije kolege i od njih uče.

- Kadeti su tokom ove, u mnogome istorijske plovidbe, obučavani za različite dužnosti na brodovima Rečne flotile, od kormilara i komandira odeljenja navigacije, do oficira palubne straže u plovidbi i njegovog pomoćnika, učili su navigaciju u dnevnim i noćnim uslovima i upravljanje brodom. Učili su od svojih starijih kolega, od ljudi koji imaju bogato iskustvo u plovidbi na rekama i morima. Posada broda „Kozara“ je jedinstvena, baš kao i sam brod. To je jedini takav brod u našoj Flotili, pa i u ovom delu Dunava, te je logično što su na njemu neki od najboljih pripadnika Rečne flotile. I ovog puta posada je pokazala da je osposobljena za izvršavanje i najsloženijih zadataka, a ova međunarodna plovidba, odnosno zadatak koji uspešno izvršavaju poslednjih nekoliko dana u svakom smislu je izuzetan.

Brod posebne namene Rečne flotile KoV Vojske Srbije „Kozara“ je bio u istorijskoj poseti Budimpešti i mađarskoj ratnoj luci u kojoj je stacioniran njihov Prvi inžinjerijski puk. O značaju te posete i plovidbe dovoljno govori podatak da je to prva međunarodna plovidba jednog srpskog vojnog broda od 1915. godine i izgradnje prvih brodova za srpsku Rečnu flotilu. Posada broda i kadeti Vojne akademije imali su jedinstvenu priliku da obiđu mađarski parlament, Univerzitet javnih službi na kojem se školuju njihovi oficiri, da posete Sentandreju u kojoj je nekada postojala bogata srpska zajednica i da budu gosti u Ambasadi Srbije u Budimpešti. Tako su stekli jedinstvena iskustva koja će im svakako koristiti tokom karijere, rekao je kapetan bojnog broda Andrija Andrić.

Pored plovidbe noću, u specifičnim uslovima, posada je tokom poslednjih šest dana, imala priliku da testira brod i u uslovima neprekidne vožnje. Najveći i najznačajniji brod Rečne flotile „Kozara“ plovio je na putu do Budimpešte, od Bačke Palanke do ratne luke u Mađarskoj, brzinom od 16 kilometara na sat, više od 26 sati bez zaustavljanja.

„Kozara“ je od 2009. do 2012. godine u potpunosti remontovana i modernizovana. Zamenjen je pogonski kompleks, ugrađen je i bočni potiskivač, čime su omogućeni i najkomplikovaniji manevri. Brod je osposobljen za plovidbu i u najsloženijim uslovima i veoma zahtevnim lukama, poput ratne luke u Budimpešti. Svi vitalni sistemi broda su modernizovani, a ugrađen je i savremeni navigacioni sistem koji odgovara najnovijim trendovima u Evropi i svetu. Brod je uvezan u navigacioni sistem Srbije, čime je olakšano upravljanje u svim vremenskim, prostornim i klimatskim uslovima.

O ponašanju broda tokom ove zahtevne plovidbe komandant kapetan korvete Dušan Ristić je rekao:

- Ova plovidba je prva velika provera broda posle generalnog remonta u Apatinu. Naprezanja svih brodskih mehanizama i uređaja bila su maksimalna, posebno kada smo plovili duže od 24 sata neprekidno. Bila je to prilika i za proveru rada posade u ekstremnim uslovima. Zadatak je bio izazov za nas i sa navigacijskog aspekta, jer do sada nismo plovili ovim delom Dunava, koji obiluje teškim područjima, posebno u noćnim uslovima smanjene vidljivosti. Ovom prilikom posada je, pored svojih redovnih zadataka, imala još jedan, za sve nas lep i izazovan. Neki od nas bili su i u ulozi učitelja kadeta roda rečnih jedinica Vojne akademije. Ne sumnjam da smo i taj zadatak uspešno obavili i da su kadeti imali priliku da sagledaju život na brodu i ono što ih očekuje na početnim dužnostima u Rečnoj flotili, rekao je kapetan frigate Dušan Ristić.

O tome šta su kadeti naučili tokom istorijske plovidbe Dunavom nešto više rekao nam je predstavnik Vojne akademije na “Kozari” kapetan bojnog broda Vladmir Milinkov:

- Kadeti treće godine Vojne akademije roda rečnih jedinica su na „Kozari“ sagledali rad posade, posebno deo dužnosti kormilara, pomoćnika oficira palubne straže, a realizovali su i deo praktičnih oblika nastave iz predmeta navigacija i upravljanje brodom. Zadovoljan sam zalaganjem kadeta tokom obuke, a istakao bih i nesebičnu pomoć i značajan doprinos posade broda uspešnoj realizaciji praktičnog dela nastave tokom ove plovidbe, rekao je kapetan bojnog broda Vladimir Milinkov.

Sumirajući utiske s plovidbe do Mađarske kadet desetar Nikola Popov je rekao da nije prvi put da su kadeti na “Kozari” i da su im iskustva stečena na ovom putovanju dragocena.

- Imali smo priliku dosta da naučimo, da neke stvari koje smo do sada učili teorijski, sagledamo u praksi, radili smo na krmenom i pramčanom vezu, bili smo prisutni i na mostu, gde smo sagledali dužnosti i rad kormilara i oficira palubne službe, koji su neprekidno fokusirani, što je dosta naporno. Plovili smo noću, neki od nas su baš tada bili u smeni, tako da smo videli i kako izgleda plovidba u uslovima smanjene vidljivosti. Svakako da će nam iskustva stečena na brodu pomoći u daljem radu, baš kao i ono što smo videli i čuli u Budimpešti od domaćina u njihovoj ratnoj luci, rekao je kadet desetar Nikola Popov.

Na povratku iz Mađarske brod posebne namene Rečne flotile KoV Vojske Srbije i njen najveći brod „Kozara“ zaustavio je svoje moćne mašine na 1287. kilometru Dunava, gde je 12. aprila 1941. godine potopljen monitor „Drava“ sa 76 članova posade i ukrcanih lica.

Odajući počast komandantu „Drave“ poručniku bojnog broda Aleksandru Beriću koji je, ne želeći da preda brod neprijatelju, potopio monitor i tako izabrao časnu smrt umesto zarobljeništva, posada broda „Kozara“ je na trenutak zastala u svečanom stroju na palubi. Tu, nasred moćnih dunavskih talasa, kadeti Vojne akademije imali su istorijski čas posvećen junaštvu.

Prigodne reči komandanta flotile kapetana bojnog broda Andrije Andrića izrečene baš na mestu gde je pre 74 godine „Drava“ potpoljena vratili su posadu Kozare“ i kadete Vojne akademije u herojsko vreme, kada su oficiri i vojnici vojske Kraljevine Jugoslavije tokom 12-todnevnog aprilskog rata pružili otpor nemačkom okupatoru. Jedan od heroja te odbrane bio je i poručnik bojnog broda Berić koji je odbio naređenje da preda brod. Posle četvorrodnevnog prekida veze s komandom u Novom Sadu, Berić je samoinicijativno odlučio da nastavi otpor i sukobi se s četiri neprijateljska patrolna broda koja su napala „Dravu“. Kada je video da ne može da se odupre napadu nadmoćnijih brodova, komandant „Drave“ je naredio potapanje monitora. Uz svog komandanta ostala je cela posada broda.




photoFOTOGALERIJA
videoVIDEOGALERIJA