Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
27.03.2015

Kamion ratnik



U Hali 2 Beogradskog sajma, na 52. međunarodnom salonu automobila, u delu izložbe oldtajmera, prikazan je restauiran vojni kamion marke ~Packard Model E~ iz 1915. godine. Koliko je kamion dobro restauiran, pokazalo je i uspešno startovanje motora na toj svojevrsnoj svetskoj premijeri – upalio je na pola obrtaja mehaničkog paljenja, to jest kurble.
Vozilo pripada porodici Hadžić. Pokojni Sait Hadžić, poznati beogradski kolekcionar oldtajmera i jedan od naših najboljih restauratora, je pre 11 godina pronašao u Lapovu zaboravljeni stari automobil marke „Pakard” , koji je bio dopola zariven u zemlju, obrastao rastinjem, a kroz hladnjak mu je izraslo drvo. Sticaj sretnih okolnosti doveo je do toga da vozilo dospe u prave ruke.
Obnovljeno vozilo marke „Pakard E” iz 1915. godineIstražujući šta su pronašli, Sait i njegov sin Saša, naišili su na novinske članke u kojima stoji da je 1917. godine general Peršing izdao naredbu da se deset „Pakard” kamiona uputi saveznicima kao pomoć. Ta vozila su u delovima iz Meksika brodom prebačena za Francusku. Tamo su ih sklopili i opet brodom dopremili do Soluna.
„Pakard” tip E, nosivosti četiri tone, svedok Velikog rata, bio je, najverovatnije, iz sastava francuske auto-jedinice „Lene”, koja je snabdevala Prvu srpsku armiju na njenom delu Solunskog fronta. Posle proboja Solunskog fronta, 1918. godine, srpska vojska je vratila u otadžbinu izvestan broj tih vozila i uvrstila ih u svoj sastav.
Kamion ratnik, učesnik Velike vojne, preživeo je i Drugi svetski rat, poratne godine, a onda bio rashodovan i prodat.
Znajući da imaju vredan istorijski primerak, Hadžićev tim je predano radio na njegovoj restauraciji gotovo deceniju. To nije bilo lako, jer su za povratak vozila u život nedostajali delovi, a morali su i da prave posebne alate za izradu određenih delova.
- Najviše muka imali smo sa blokom motora, koji je bio u jako lošem stanju. Pukao je po sredini i voda je ušla u njega, a mraz i zima su učinili svoje... Bio je potpuno neupotrebljiv. Varenje materijala starog 100 godina nije bilo moguće, pa smo morali da se snalazimo sa druge strane – priča Saša Hadžić, koji je dugo radio sa ocem oko restauracije.
Pomoć je stigla sa druge strane Atlantika. Predsednik Pakard kluba iz Amerike, koji je bio zadivljen načinom kako restauiraju kamion, donirao im je drugi, polovni blok, i još neke delove. Za uzvrat je tom čoveku Sašin otac restauirao nacionalni auto popularnog „fiću” – „fijat 750” – i poslao mu kao poklon. Amerikanac je vozilo registrovao i prikazuje ga kao atrakciju na paradama širom Amerike.
-Iako smo dobili blok motora, imali smo problema oko toga kako da povadimo klipove, koji su ko zna koliko dugo stajali u bloku, i potpuno su se spekli. Zato smo grejali blok, a klipove hladili azotom, kako bismo ih izvadili posebnim alatom. Onda smo stavili nove klipove, karike i sada motor pali i radi kao sat. Ima 5.734 „kubika” i 32,4 KS – ponosno priča Saša.
On objašnjava da je na tom vojnom kamionu sve originalno počev od volana, preko menjača sa četiri brzine, pokazivača nivoa goriva i pritiska ulja u motoru, sedišta, arhaične sirene, karbidnih farova, ručne kočnice, do točkova napravljenih od dozemnog dela jasenovog drveta na koje je, namenski pravljenim alatom samo za taj kamion, nalivena guma. Na haubi blista originalna pločica sa natpisom Packard, koja je ugrađena tokom proizvodnje.
Iako je „Pakardov model E”, kamion ratnik, bio najvećih izazova za restauraciju u Hadžićevom timu, on neće biti samo još jedan primerak u njihovoj kolekciji.
-Mi smo ovaj kamion već vozili. On postiže brzinu od 50 km/h, a imamo u planu da ga prevezemo do Soluna, kako bismo rekonstruisali istorijsku priču sa Solunskog fronta – u povratku ćemo ga voziti od Soluna ka Srbiji.

Mira Švedić