Министарство одбране Републике Србије
 
27.03.2015

Камион ратник



У Хали 2 Београдског сајма, на 52. међународном салону аутомобила, у делу изложбе олдтајмера, приказан је рестауиран војни камион марке ~Packard Model E~ из 1915. године. Колико је камион добро рестауиран, показало је и успешно стартовање мотора на тој својеврсној светској премијери – упалио је на пола обртаја механичког паљења, то јест курбле.
Возило припада породици Хаџић. Покојни Саит Хаџић, познати београдски колекционар олдтајмера и један од наших најбољих рестауратора, је пре 11 година пронашао у Лапову заборављени стари аутомобил марке „Пакард” , који је био допола заривен у земљу, обрастао растињем, а кроз хладњак му је израсло дрво. Стицај сретних околности довео је до тога да возило доспе у праве руке.
Обновљено возило марке „Пакард Е” из 1915. годинеИстражујући шта су пронашли, Саит и његов син Саша, наишили су на новинске чланке у којима стоји да је 1917. године генерал Першинг издао наредбу да се десет „Пакард” камиона упути савезницима као помоћ. Та возила су у деловима из Мексика бродом пребачена за Француску. Тамо су их склопили и опет бродом допремили до Солуна.
„Пакард” тип Е, носивости четири тоне, сведок Великог рата, био је, највероватније, из састава француске ауто-јединице „Лене”, која је снабдевала Прву српску армију на њеном делу Солунског фронта. После пробоја Солунског фронта, 1918. године, српска војска је вратила у отаџбину известан број тих возила и уврстила их у свој састав.
Камион ратник, учесник Велике војне, преживео је и Други светски рат, поратне године, а онда био расходован и продат.
Знајући да имају вредан историјски примерак, Хаџићев тим је предано радио на његовој рестаурацији готово деценију. То није било лако, јер су за повратак возила у живот недостајали делови, а морали су и да праве посебне алате за израду одређених делова.
- Највише мука имали смо са блоком мотора, који је био у јако лошем стању. Пукао је по средини и вода је ушла у њега, а мраз и зима су учинили своје... Био је потпуно неупотребљив. Варење материјала старог 100 година није било могуће, па смо морали да се сналазимо са друге стране – прича Саша Хаџић, који је дуго радио са оцем око рестаурације.
Помоћ је стигла са друге стране Атлантика. Председник Пакард клуба из Америке, који је био задивљен начином како рестауирају камион, донирао им је други, половни блок, и још неке делове. За узврат је том човеку Сашин отац рестауирао национални ауто популарног „фићу” – „фијат 750” – и послао му као поклон. Американац је возило регистровао и приказује га као атракцију на парадама широм Америке.
-Иако смо добили блок мотора, имали смо проблема око тога како да повадимо клипове, који су ко зна колико дуго стајали у блоку, и потпуно су се спекли. Зато смо грејали блок, а клипове хладили азотом, како бисмо их извадили посебним алатом. Онда смо ставили нове клипове, карике и сада мотор пали и ради као сат. Има 5.734 „кубика” и 32,4 КС – поносно прича Саша.
Он објашњава да је на том војном камиону све оригинално почев од волана, преко мењача са четири брзине, показивача нивоа горива и притиска уља у мотору, седишта, архаичне сирене, карбидних фарова, ручне кочнице, до точкова направљених од доземног дела јасеновог дрвета на које је, наменски прављеним алатом само за тај камион, наливена гума. На хауби блиста оригинална плочица са натписом Packard, која је уграђена током производње.
Иако је „Пакардов модел Е”, камион ратник, био највећих изазова за рестаурацију у Хаџићевом тиму, он неће бити само још један примерак у њиховој колекцији.
-Ми смо овај камион већ возили. Он постиже брзину од 50 km/h, а имамо у плану да га превеземо до Солуна, како бисмо реконструисали историјску причу са Солунског фронта – у повратку ћемо га возити од Солуна ка Србији.

Мира Шведић