Министарство одбране Републике Србије
 
11.03.2014.

Задатак на Екватору



Пише мајор Иван Танацковић, вођа тима

Основни задатак првог српског тима упућеног у борбу против пирата, као аутономног тима за заштиту бродова у оквиру операције Аталанта (~EU NAVFOR Somalia – Operation Atalanta~), био је да непрестано обезбеђује трговачки брод „Каролина Скан“, који превози хуманитарну помоћ у оквиру Светског програма за храну у луке Сомалије.

Задатак тима обухвата непрестано обезбеђивање брода од евентуалних напада пирата како на мору тако и лукама, стални преглед и контолу брода током пловидбе, а нарочито у лукама, где се посебан акценат даје контроли лица која из неког разлога имају потребу да буду на броду или у његовој непосредној близини. То значи да је тим ангажован 24 сата дневно, свих седам дана у недељи, у сменама од по три или четири сата, а број људи по смени варира од безбедносне процене за одређени регион.

Океан на длану

Један типичан дан на броду свео би се на одређен број сати рада, дању и ноћу, када се током пловидбе прате активности других пловила на радарима и телекомуникационом саобраћају, осматра околина брода, а у лукама се врши преглед брода и контролишу лица која на њега долазе.

После оваквог ангажовања преко је потребан одмор, а реализују се одређени садржаји обуке и одржава физичка спремност у импровизованој теретани. Они упорнији палубу користе као трим стазу.

Повољност је и добар контакт који смо имали са Центром за мировне операције у Београду преко сателитске комуникације, а за контакт са породицама обезбеђене су СИМ картице земаља у којима боравимо.

Своје путовање и обезбеђење брода „Каролина Скан“ започели смо укрцањем у Џибутију, 1. децембра прошле године, одакле је брод са хуманитарном помоћи кренуо на уобичајену руту ка лукама Сомалије – Бербери, Босасу, Могадишу, а затим наставио ка Момбаси, луци у Кенији где се поново врши утовар хуманитарне помоћи. Одавде брод обрнутим смером креће ка лукама Сомалије, све до Џибутија, а затим се рута понавља. Дужина руте у једном правцу Џибути–Момбаса износи 1735 наутичких миља, што је нешто више од 3200 километара.

„Каролина скан“

Смештај на броду „Каролина скан“ је различит, од импровизованих кабина до контејнера постављеног на палуби, али је циљ да се обезбеди несметан одмор. Тако је било на почетку, али је касније, имајући у виду напорне задатке, искоришћена безбедност луке у Момбаси и половина тима је наизменично ишла у хотел на краћи одмор и релаксацију.

„Каролина скан“ је трговачки брод дужине 100 и ширине 17 метара, од чега 87 метара отпада на прамчани део и палубу. У преосталом делу брода су смештајни капацитети и заједничке просторије за 12 чланова посаде. Просторије су распоређене на шест декова (спратова) од којих је последњи, шести, командни мост брода, а на првом су смештени канцеларија бродског официра, дневни боравак и трпезарија.

С обзиром да је на броду још 12 чланова тима за заштиту, одређене помоћне просторије преуређене су за смештај, каква је просторија за смештај снајперског тима, а у већ постојећим су припадници претходних тимова импровизовали још по један лежај. Због повећаног броја људи на броду све активности морају да се одвијају строго по распореду, како једни друге не би ометали у свакодневним активностима. Максимални товар брода може да износи до 4500 тона. Када је натоварен брод омогућава прилично пријатну пловидбу, док је без терета веома лак плен таласа и у том случају су све активности на броду изузетно отежане.

Брод је наоружан митраљезима М-84, на постољима специјално израђеним за монтажу на ограде брода, што сигурно има велики утицај на одвраћање пирата од евентуално планираних напада. Током мисије имали смо веома блиске сусрете са сумњивим бродовима и чамцима, како по дану тако и ноћу. Посебно су сусрети ноћу били јако непријати и веома ризични, јер се радило о бродовима и чамцима који нису осветљени нити их је било у регистру пловила, а личили су на пиратске. Прибраном реакцијом чланова тима, након сигналног и звучног упозорења, у тим сусретима изостала је било каква нежељена реакција друге стране.

Што се безбедности тиче припадници тима не напуштају луке Сомалије и под појачаном су опрезношћу, јер су оне окарактерисане као луке веома високог ризика. Тако да су сусрети са локалним становништвом били углавном са лучким радницима и децом које има доста у луци у Могадишу.

Од почетка ове године забележено је неколико напада на бродове, али су сви успешно одбијени, а у некима су биле ангажоване специјалне снаге мисије смештене на бродовима у Индијском океану.

Први српски тим успешно је извршио задатак, а следећи тим Специјалне бригаде Војске Србије требало би да крене у мисију у јулу ове године.